Up She Goes

The stock market, that is. When we started investing in VWRL about a year ago we paid about €48 per stock. As we speak they’re about €61-somethingish. Wow!

At the start of this month I managed to buy a chunk of them at €56. February is the hubby’s turn again.

Yes, sometimes it is difficult to hit the “buy” button when you’ve paid less for the stocks a couple of months ago. Maybe this is also why wannabe-investors keep putting off buying stocks because they want to time the market?

This is also why I really like Meesman. Our money is transferred to them each month automatically and they’ll buy the stocks for us at a set moment in time. In that case do not know what the going rate is.

If you’re interested in DIY investing you need to be tough! And be daring enough to ride out the storms, but also buy at “peak prices”. (But of course you don’t know whether they’re peak prices or not!)

On a more personal note: I am dog tired. Next week Wednesday is my final day at work and I cannot wait. My back aches a lot and I need a lot of sleep. Luckily, I get a lot of help.

Love,

Mrs EconoWiser

10 thoughts on “Up She Goes

  1. Daantje

    Ik ben toevallig vorige week begonnen met een oefen-account en heb nu gewoon 50% winst gemaakt 😛 Jammer dat het geen echt geld is 😉 Maar daar waag ik me ff niet aan 😉

    Reply
    1. econowiser Post author

      Hihi! Nee, idd. Je moet ook de verliezen kunnen incasseren…en vooral niet in paniek raken en de boel verkopen. Maar, geinig. Een oefenaccount bij Meesman? Ik wist niet dat dat kon? Of bij BinckBank? Ik weet dat je daar een schaduwportfolio kunt aanhouden.

      Reply
      1. Daantje

        Nee, via deze site https://trade.plus500.com/Trade Ik heb er de ballen verstand van hoor, ik hoor inderdaad wel eens over Meesman of Binckbank, maar ik weet niet wat het is. Ik weet alleen dat ik met 20.000 op mijn oefen-account begon en dat ik nu 34.434 erop heb staan. Was het maar echt geld 😉

  2. MCG

    Wat zou je nu aanraden aan iemand die wil beginnen te investeren met c. 1000 euro pm, wereldwijd, tegen zo laag mogelijke kosten (rekening houdende met dividendlek, transactiekosten, beheerkosten, exchanges in currency etc.) voor lange termijn >20 jaar?

    Ik twijfel nog tussen Meesman (eenvoudig, maandelijks automatische inleg, helaas wel transactiekosten en relatief hoge 0.5% beheerskosten) en deGiro (Vanguard fondsen, lage kosten, dividendlek?).

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ten eerste: ik raad helemaal niets aan, want ik ben geen vermogensadviseur.

      Ik ben fan van Meesman en zou dat in jouw geval zeker overwegen. De transactiekosten vallen mee, je bent 2.50 euro kwijt met de inleg van 1000 euro. De beheerskosten zijn inderdaad 0.5%…maarrrr vanwege het oplossen van het dividendlek komt er heel wat terug en kun je dat wegstrepen tegen de kosten. Het zou volgens Meesman dan op ongeveer 0.25%-0.3% beheerskosten komen. Je belegt dan bij Northern Trust en helaas niet bij Vanguard.

      Tja, De Giro, ik ben geen fan…sterker nog ik zou mijn eigen centjes daar nooit aan toevertrouwen. Ze lenen je effecten uit (want daarom is het gratis, en alle opbrengst gaat natuurlijk naar DeGiro) en leggen het totale risico bij de klant neer. Hm…lijkt mij niet zo veilig met aandelen die ik 20 jaar of langer wil houden. There’s no such thing as a free lunch.

      Bij BinckBank ben je een tientje transactiekosten kwijt als je maandelijks VWRL koopt voor 1000 euro, bijvoorbeeld. Heb je wel Vanguard EN staan je aandelen veilig bij een Nederlands bewaarbedrijf waar ze ook niet worden uitgeleend. Je zou ook tweemaandelijks 2000 in kunnen leggen, scheelt weer transactiekosten.

      Reply

Leave a comment