January Numbers

Januari 2015
Mortgage: 33% (0.15% increase)
Emergency fund: 3.14% (-15% due to large chunk of money which we invested)
Stash (=EF + stocks): 15.77% (+0.55% due to savings rate and bull market)
Savings rate this month: 28% (we pay our health care insurance annually, so we paid over €2,000 in one go AND the hubby went snowboarding in Winterberg for four days)
Savings rate this year: 28% (I am hoping for a 40% savings rate this year)

How did you do?

Love,

Mrs EconoWiser

12 thoughts on “January Numbers

  1. Daantje

    Hoihoi,

    Mag ik als beginnende mustachian wat vraagjes aan jou stellen nog hierover?
    Ik begin het inmiddels een beetje te begrijpen, maar ik loop nog wel tegen wat dingetjes aan.

    Ten eerste: de savingsrate. Bereken je dat over het hele jaar, dus elke maand een beetje erbij of eraf, of doe je dat per maand opnieuw?
    En ik kom er ook niet helemaal uit met de netto-waarde. Gebruik jij de getaxeerde waarde van je huis of de WOZ-waarde?

    Groetjes, Daantje

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ha Daantje,

      Ik bereken het inderdaad per maand, maar houd ondertussen ook de stand per jaar bij. Aan het eind van elke maand de uitgaven aftrekken van de inkomsten en dan de percentages berekenen.

      De netto-waarde vind ik zelf ook moeilijk. De WOZ-waarde is veel te laag, dus ik houd een beetje het gemiddelde van dat bedrag en het bedrag van een gelijkwaardig huis hier tegenover dat pas verkocht is. Dan zit ik nog steeds bescheiden. En ik reken als “assets” alleen ons huis, cash en investeringen. De waarde van de auto bijvoorbeeld niet. En ook de waarde van het pensioen niet. Dat is leuk voor Amerikanen om het zo te berekenen, maar voor ons gaat dat niet op. We weten niet eens of we er ooit nog wat van terug zien!

      Reply
      1. Daantje

        Bedankt voor de uitgebreide reactie. Onze savingsrate lag in januari op…. schrik niet…. 60% 😀 We kregen een heel leuke bonus, dus vandaar. Maar we gaan er nog wel wat van kopen ook, alleen tot die tijd staat het op de spaarrekening 🙂

        Qua huisprijs heb ik inmiddels maar bedacht om het gemiddelde te nemen van de WOZ, hetgene wat is getaxeerd twee jaar geleden en de prijs waarvoor we zelf het huis hebben gekocht. Zo lang we het niet willen verkopen is het ook niet superbelangrijk natuurlijk!

        PS: ik zit nu ook op het MMM forum 😀

  2. Opnieuw Beginnen

    Teveel concurrentie met de bijverdienste. Er zijn teveel bedrijfjes bijgekomen. Alhoewel het heel sjiek is, is het niet genoeg om een bezettingsgraag gelijk aan vorig jaar te halen. Ik baal.

    Reply
    1. econowiser Post author

      He, jammer! Zitten die concullega’s dan ook onder de gangbare prijs? Het lijkt wel of individuen elkaar steeds harder aan het wegconcurreren zijn en uiteindelijk werken de overblijvers voor een hongerloontje. (overigens heb ik ook het idee dat vooral vrouwen dit doen, denken dat het beter is om de goedkoopste te zijn?)

      Reply
  3. Stephan

    we saved 20%
    it would have been much better, but we had exceptional spending (2k€) due to insurance, medical bill (will get half of that back) and bought used furniture for our unborn daughter.
    february, march and april won’t be better, still some renovations to do. but then we should be done with expensive home improvements for a while.

    Reply

Leave a Reply

