Reader Case Study: To Invest Or Not To Invest?

OpnieuwBegonnen is a Dutch lady who has done really well for herself. She has lived frugally and paid off her home in full. She’s now 61 years old and has recently been made redundant. She was awarded severance pay (38 months worth of pre-tax salary) which she has put into a clever legal construction. Her plan is to live off this money for the next 29 years. (In The Netherlands our pensions are taken care of, so I assume she has a pension. On top of that I assume she’ll also receive social security when she’s 65. The severance pay will complement her pension and social security.) She’s had disastrous experiences with investing. However, she’s very disappointed with the current interest on savings accounts. Should she invest? (I don’t have the actual numbers)

Alex
She has looked at different options. One option is to invest with Alex. Her accountant and a friend of a friend invest with this company and are happy with the results. Ok, let’s have a look at this option.
Costs
I would immediately dismiss doing business with this broker when I look at the costs they charge. They charge a whopping 1% in expenses on your total invested capital with them. On top of that they dare to charge a ridiculous 10% performance fee on your capital growth! Wow! These fund managers sure know how to make themselves rich!
Performance
Now let’s look at their performance. Ah, that’s very very difficult. I can’t find what they’re exactly investing in. If I compare their five year results with that of Meesman, Meesman easily beats Alex at this game. Obviously, this is no surprise. With Meesman, you buy and hold and there aren’t any ridiculous costs involved.
Philosophy
Alex boasts with the philosophy that they’ll sell when they think the market is underperforming and buy when prospects are better. I get that this makes ignorant customers feel safe…the only thing is that these fund managers have no freakin’ clue on when to buy or sell. It’s been proven over and over again and even Warren Buffet advises people to buy and hold. You can’t time the market, it’s all about time in the market.

Oh, and Warren Buffet advises 99.9% of us regular investors to throw everything in an index fund, like Vanguard’s S&P500, in his annual letter. Buy and hold that shit. It’s what he wants his trustee to do WITH HIS OWN MONEY after his death. Why on earth would we want to pay fund managers to “manage” our portfolio?

My advice here is: don’t do business with Alex! Steer clear of those costs and fund managers. They’ll cost you thousands and thousands in the end.

Oh, the accountant and the friend of a friend is going to say this is all bullshit. They invested money themselves with this company, and they sure don’t want to be proven wrong. Yeah, they made money over the past years (how could you not, we’re in a bull market, you’d have to be the world biggest idiot fund manager if you haven’t made a profit for your clients from 2008 onwards…duh)…but they could have made more if they had invested in passive index funds.

Triodos Sustainable Equity Fund
Another option which this lady considers. I can be very very short on this one. Costs are 1.49% annually!!! Click it away, NOW! Investing at these costs is not an option. It will shatter your profits. Costs matter hugely.

Actually, all these type of actively managed funds are too expensive and mostly underperform.

What should OpnieuwBegonnen do? 

Well, if she’s still interested in investing she should educate herself about index investing. She could start by reading jlcollinsnh’s stock series. Or by reading De Schitterende Eenvoud van Indexbeleggen. And throw in a book like The Elements Of Investing as well.

If she then feels much less hesitant and a bit more confident to start investing, index investing that is, she could open an account with Meesman and start throwing €100 a month into their global stock fund at 0.25% transaction fee and 0.5% TER (which is lower in reality due to the solution to the dividend leakage). The only downside is their annual €25 flat fee.

If she builds up confidence over a couple of months she could start to invest a bit more. If she’s really confident, she can contact me again.

What if she doesn’t feel confident about investing?

If, and only if, OpnieuwBegonnen has educated herself about index investing, understands the risks and trusts herself enough not to panic and sell during the next bear market she could start to invest. If this isn’t the case, she should stick to the plan she has now.

Conclusion

I think OpnieuwBegonnen should be really proud of herself. She’s done an excellent job at living frugally and is now completely free to do whatever she wants to do. If not investing gives her a piece of mind, then that’s just what she should do. And not be bothered with the current low interest rates. There’s always going to be risks involved if she’s after a higher profit and she’s made it rather clear she is very risk averse.

OpnieuwBegonnen: well done you!

Love,

Mrs EconoWiser

15 thoughts on “Reader Case Study: To Invest Or Not To Invest?

  1. opnieuwbeginnen

    Goed stuk en dank voor je werk. Indexbeleggen is een goed ding. Erica Verdegaal is er ook een voorstander van indexbeleggen. , lees ook hiet http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index/465

    Wat mij tegen staat op index beleggen is dat je de beurs toch in de gaten moet houden. Daalt de index bijvoorbeeld 10% dan moet je verkopen. Mijn vraag, levert het ook dividend c.q. rente op ingeval obligaties 20/80 regel of 80/20 regel.

    Warren Buffett verkoopt regelmatig. Hij is onlangs in zonnepanelen en windenergie gestapt met zijn investeringsvehikel. Wat zou ik graag aandelen in zijn fonds hebben. Ook in de neergaande economie heeft hij rendement!!! Je moet wat verkopen om weer iets anders te gaan doen!
    Gisteravond was ik bij een gratis lezing van Mecking bij IG Amsterdam. Allemaal mensen die nog niet lang beleggen. Mecking verwacht dat er volgende maand een koersdaling is in de VS.
    Hij vertelt ook, dat wanneer er in 2015 nog geen deflatie is, dat je dan kunt beleggen.

    In deze Bull markt is het gemakkelijk om te beleggen. Iedere…. kan het.

    Ik overweeg om zelf tegen eind 2014 een paar long calls te nemen, op de AEX. Afgelopen jaar was ik het ook van plan, maar helaas ik had geen beleggingsrekening meer.

    Ik ga Meesman serieus overwegen. Het is een speler die nog geen 10 jaar in de markt is. Het is mogelijk prudente belegging. Het klink rustig.
    Ik was al op weg om een rekening te openen, toen ik me bedacht om nog even een nachtje er over te slapen en er over te praten.

    Blijft over, kan Meesman, over 10 jaar, regelmatig geld uitkeren. Volgens hen kan dat.
    Ik kom er vast en zeker op terug.

    Vanavond een blog over de lezing van Eric Mecking van gisteravond.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Graag gedaan.

      Ik ben benieuwd naar de lezing van Eric Mecking.

      Persoonlijk ben ik van mening dat je de beurs helemaal niet in de gaten hoeft te houden als je indexbelegt. In mijn optiek moet je helemaal niet verkopen als de beurs daalt. (Eerder, bijkopen als je geld ervoor hebt en ook dat vasthouden.) En indexbeleggen levert altijd dividend op, gemiddeld zo’n 2% per jaar.

      In de interviews die ik gezien heb verkoopt Warren Buffet juist nooit. Ik zou juist geen aandelen in Berkshire willen, want wat gebeurt er als Warren komt te overlijden? Ik denk dat mensen dan in paniek gaan verkopen omdat er geen waardige opvolger is. Maar goed, nu ben ik aan het speculeren. 😉 Het feit dat hij wil dat zijn vrouw zijn aandelen Berkshire verkoopt na zijn dood en de boel in de S&P500 indexbeleggingstracker moet stoppen geeft voor mij genoeg aan.

      Reply
  2. opnieuwbeginnen

    Ja, ja, trots….. Als ik destijds niet zo dom was geweest, was ik al tien keer van mijn hypotheek af geweest. Maar wat ik wel geleerd heb is om goed op de centen te letten. Niet met een boog om de kringkoop en andere goedkope winkels heen te lopen, een gastenkamer te hebben. Makkelijk uit te komen met de WW!! Ik zeg nu, van twee keer modaal naar een keer modaal.
    Het duurt nog even, maar dan kan ik uit ervaring schrijven.
    Mijn laatste salaris met daarin 13e maand, vakantietoeslag en notabene ook nog 92 uur vakantieverlof werd nu uitgekeerd. Pfoei wat een bedrag.
    Maar enfin, alleen wat ik nodig heb staat op de bank en de rest is direct naar de spaarrekening bij Leaseplanbank geboekt.
    Vanavond om 7 uur mijn blogje. Zelf ben ik dan naar een laatste zakelijke bijeenkomst. Sjiek gekleed.

    Reply
  3. Enrico

    @Opnieuwbeginnen, Econowiser

    Volgende maand verwacht ING een koersdaling. Ik vind het een bijzonder uitspraak, ze kunnen de toekomst voorspellen!

    Kun je niet je hypotheek aflossen met je afkoopsom? Dat leen je vanuit je b.v. aan privé, waarna je dat bedrag gebruikt om je hypotheek af te lossen. Vervolgens betaal je 5% rente aan jezelf, die aftrekbaar is als betaalde hypotheekrente. Je lost het annuitair af, en je b.v. belegt jouw annuitaire bedragen automatisch elke maand in een indexfonds.

    Je hebt nu een aantal voordelen:
    – de 5% rente is aftrekbaar, blijft effectief 3% betaalde rente over.
    – de 5% rente in de b.v. is winst, wordt uitgekeerd, zodat je per saldo “gratis” hebt geleend.
    – de annuitaire betaling zorgt voor gespreide belegging. Elke maand koop je een deel in het indexfonds, als de koers daalt (voorspelling ING) koop je goedkoop in, stijgt de koers dan leveren je beleggingen meer op.

    Omdat je van jezelf leent, kun je ook veel sneller terugbetalen (annuitair). Je kan dat bijv. ook in 10 jaar doen, waarmee je dus in 10 jaar gespreid een belegging opbouwt in een index.

    Ik zou overigens nooit in de AEX beleggen, dat zijn maar 25 bedrijven. Beleg bijv. in een wereld-index met duizenden verschillende bedrijven (Vanguard, Meesman). Wereldwijde fondsen leveren ca. 2% dividend op (die ik overigens gewoon zou herbeleggen).

    Van het resterende geld zou ik eerst bepalen hoeveel je bijv. de komende 3 jaar maandelijks zou willen opnemen, en dat gewoon cash parkeren en maandelijks aan jezelf uitkeren.

    Als er nu nog geld over is (van je afkoop-regeling), dan kan je daar bijv. weer een groot deel van wegzetten in deposito’s. Daar kan je trapsgewijs kiezen voor bijv. 20% in 3 maanden, 20% in 6 maanden, 20% in 1 jaar, 20% in 2 jaar, en 20% in 3-jaars deposito’s. Zodra een periode is afgelopen, ontvang je de rente en rol je het deposito weer door. Je profiteert zo makkelijker deels van rentestijgingen en compenseert deels voor rentedalingen. Al kan het niet meer heel veel dalen (maar, daarom ook 3mnd tot 3 jaar, bij hogere rente zou je bijv. kunnen kiezen voor 1, 2, 3, 5, en 10 jaar deposito).

    NB: Ik beleg zelf sinds 2003, en heb dus een van de grootste crashes ooit meegekregen. Toch sta ik nu in 2014 in de plus, met een jaarlijks dividend-return van give and take 4%

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ha Enrico,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie!

      OpnieuwBegonnen heeft haar hypotheek inmiddels afgelost. Maar leuke constructie!

      Mijn ook niet gezien met de AEX index, veel te weinig diversificatie en veel te veel risico…brrr!

      Jup, ik ben ook van het wereldwijd beleggen en dan bij Vanguard en Meesman wat we inderdaad ook herbeleggen.

      Wat fijn om te horen van een indexbelegger die al dik 10 jaar bezig is! Geeft vertrouwen en hoop! Thanks!!!

      Reply
  4. qwer1234

    Belangrijke informatie om te beslissen wat een goede manier is om het geld te investeren ontbreekt in deze blogpost. Via de blog van OpnieuwBegonnen zie ik die informatie ook niet 1,2,3. Wel zie ik daar dat ze verwacht over 29 jaar 85 te zijn, wat suggereert dat ze nu 56 is en niet 61.

    Vragen die eerst beantwoord moeten worden, zijn zaken als: Wat is haar financiele situatie? Moet ze van de inkomsten uit de stamrecht BV leven tot aan haar AOW datum & aanvullend pensioen? Hoe zien haar inkomsten er na die tijd uit? Als er noodzaak is tot inkomsten op korte termijn zou ik niet zomaar alles in aandelen gooien.

    Daarnaast zie ik ook in de reactie van “opnieuw beginnen” (=OpnieuwBegonnen neem ik aan) een hoop opmerkingen die bij mij alarmbellen doen rinkelen. Ze heeft geen risico bereidheid (“Daalt de index bijvoorbeeld 10% dan moet je verkopen”), maar wel een rendementswens. En is niet tevreden over rendementen die simpele spaarproducten bieden. Hiermee is OpnieuwBegonnen een prooi voor mooie praatjes van mensen die rendement zonder risico beloven. Wat dat betreft is het advies van Econowiser van indexbeleggen al 100x beter.

    Maar los daarvan zou ik me eerst afvragen of rendement uberhaupt nodig is om zichzelf de gewenste levensstandaard te geven. Misschien kan OpnieuwBegonnen al haar dromen wel waarmaken met zekerheid door gewoon de “slechte rendementen” op sparen voor lief te nemen. Inzetten op hoog rendement is geen morele plicht.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ha!

      Zie eerdere opmerkingen van OpnieuwBegonnen, ze is 61. Quotes:

      43 jaar gewerkt en nu 61 jaar werkloos!! Nog 38 maanden solliciteren en pensioen.

      Als ik zo rond kijk dan zijn de meesten met 64 op en versleten. Te zwaar.
      In de periode dat tot 65 werd gewerkt. Leefden de gepensioneerden hierna nog maar een paar jaar.
      Op tijd met pensioen, dan leef je langer,

      Wat adviseer jij me over investeren?

      En:

      Maar het is bij mij een aflopende annuiteit van 29 jaar.
      Deels kort wegzetten en deels lang.
      Het is de laatste keer dat ik geld heb en ben uit het arbeidsprocs. Heel degelijk met geld omgaan.
      Ik ben benieuwd.

      Ook op haar eigen blog:
      @Econowiser, zo veilig mogelijk. De meeste beleggingsrendementen zijn de laatste jaren niet hoog geweest.
      Ik overweeg om het geld van de BV uit te lenen aan mij particulier en zo op kort lopende deposito’s te zetten.
      Geleend geld is box 3, en schuld en hoeft niet meegenomen te worden in de aangifte.

      Ze wil dus eventueel met lange termijn geld beleggen en zeker niet met geld dat ze op korte termijn nodig heeft.

      De cijfers heb ik niet.

      Reply
  5. Opnieuw Beginnen

    Het wordt prive sparen, een belastingtechnische constructie waar ik nog een prive bankrekening bij de bank van de stanrecht BV ga openen.
    Lastig verhaal, komt vanavond een blogje over, waarin ik het naar ik hoop zo eenvoudig mogelijk uitleg.

    Op die manier haal ik toch de particulieren. 3,10%.

    Reply
  6. Ellen

    Waarom ben je eigenlijk zo’n fan van Meesman? Als ik naar de tarieven kijk voor Vanguard Global stock index fund (dezelfde als Meesman volgens Erica Verdegaal) zie ik bij Meesman en SNSFundcoach ongeveer dezelfde tarieven, maar bij ING maar 0,3% management fee + lopende kosten en 0,24% beheerkosten. Dat is minder, of mis ik iets?

    Reply
    1. econowiser Post author

      Dag Ellen,

      Bij Meesman zijn er extreem lage transactiekosten (0.25% per transactie) en je mag met €100 inleggen. Dat kost je dus maar een kwartje. Verder hebben zij het dividendlek gedicht en dat heeft SNS niet. Dat scheelt je 15% aan dividendbelasting (dat Meesman wel terugkrijgt voor je en SNS niet) wat neerkomt op 0.3% kosten. Zie mijn blogs hierover. SNS valt daarmee al meteen af.

      De TER bij Meesman is 0.5% (maar met het oplossen van het dividendlek zou je dat ook kunnen bekijken als 0.2%). Als je ING bij elkaar optelt kom je op meer dan 0.5%, dus ik zie daar het voordeel niet, plus ook daar heb je een dividendlek. Reken daar 0.3% voor en je gaat richting 1% kosten! En ik weet niet wat zij rekenen voor transactiekosten? Vast geen kwartje op honderd euro?

      Reply
  7. Pingback: Angry Investors | EconoWiser

Leave a comment