How To Process The Car Purchase

Since we didn’t purchase the new car from the garage who bought our old car we’ll the money will be wired to our account. We’ll then wire money (a lot more!) to the other garage. Normally, you would get a huge discount for the used car. But now there are two forms of cash flow. Since this isn’t income, it would be weird to add the money to our income. My idea is to just put the difference between the proceeds of the used car and the cost of the new car in my Excelsheet, because that really is how much we literally spent on the new car. Right?

Is this the best option?

Love,

Mrs EconoWiser

7 thoughts on “How To Process The Car Purchase

  1. Bas

    right, het verschil tussen de nieuwe auto en de oude is wat je verwerkt in je excel file.

    Proficiat met jullie nieuwe auto en hopelijk heb je hier de komende jaren geen omkijken naar!

    Reply
    1. econowiser Post author

      Thanks! Ja, anders staat het echt raar en klopt het gewoon voor geen meter meer. Denk, check ‘t ff.
      Oh, ik hoop echt dat de voorspellingen kloppen en wij inderdaad ergens tussen de 2 en 3 tot op de teller kunnen zetten zonder gekkigheden.
      Fingers crossed!

      Reply
  2. Astrid

    Ik vind dit ook onhandig van AFAS bijvoorbeeld, waarbij alle inkomsten gerekend wordt tot inkomen, en alle uitgaande zijn uitgaven. Edoch, als ik de fysio heb betaald, dan gaat er €52 uit, maar dat is geen uitgave, want er komt €52 weer bij van de uitbetaling van de zorgverzekering. Ook dat is geen inkomsten.
    Dus bij het overzicht streep ik dat alles gewoon tegen elkaar weg, want het vertekent het overzicht heel erg. Uiteindelijk gaat het om het overzicht, waar alle details correct in zijn verwerkt. Succes!

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ja, dat vond ik ook onhandig toen ik AFAS uitprobeerde. Ik blijf maar gewoon bij m’n eigen Excelletje waar ik dan meteen mijn percentages uit kan halen.

      Reply
      1. Astrid

        Ik ben helemaal voor Excelletje. Manlief heeft ook een Excelletje gemaakt, waar we de data van het internetbankieren in kunnen gieten. Maar Manlief doet Excel voor z’n werk (en vindt het nog leuk ook) dus het is voor leek-die-ik-ben echt veel te ingewikkeld en ondoorzichtig.
        Dus ik heb er voorlopig nog maar een probeersel van AFAS bij. Maar ik kijk nog rond naar iets geschikts. Net toen ik TIM wou aanzetten, stopte de ING ermee, dus ook dat liep niet. Ik ben verder in voor tips.

  3. Dieter

    In mijn geval boek ik de verkoop van de wagen wel degelijk als inkomen. Aangezien je een asset verkocht hebt (net zoals je zou doen als je een huis verkoopt ofzo). Ook als ik diezelfde maand een andere wagen zou kopen en dus extra grote uitgaven zou hebben.
    Maar ‘t is een beetje hoe je het wilt veronderstel ik 🙂 De flow die ik gebruik is een beetje ‘opgelegd’ door YNAB (You Need A Budget), de software die ik gebruik.
    Het resultaat zal alleszins hetzelfde zijn 🙂 Succes met de aankoop!

    Reply
  4. Ingrid

    If you added both the whole “income” and the whole cost it would only rise turnover in your books, but the result reamins the same.

    I think the whole turnover is more accurate, because it shows you (in your excel) how much money really goes through your hands.

    Good luck with the car!

    Reply

Leave a Reply

