November Is Going To Be A Disaster…

Yesterday our car broke down while we were driving on the motorway. The AAA-guy guessed the timing belt broke. Ehm….that’s an iron throne a car with only 85.000 kilometres on the clock and during maintenance in July the garage never mentioned this thing should have been replaced. Worst case scenario is that the whole motor went to smithereens and repair will likely cost us a couple of thousand. Ugh…

We feel like the garage should take responsibility here. It’s their job to replace things on time. This isn’t the first time things break down. I’ve been a loyal customer for over fifteen years. I’m seriously considering going to a different garage from now on.

We also talked about going car (care?!) free…but at this moment that’s just not an option for us.

Jeez, I hate these things!

Love,

Mrs EconoWiser

P.s. Ah, that was a complainypantsy post! On the bright side…we have enough emergency fund to cover cost of the repair. The money was just sitting there in a useless savings account anyways…now some of those euros will be off to actually “do” something…I guess….. But seriously, I am very grateful we are able to pay for these emergencies straight up.

Advertisements

27 thoughts on “November Is Going To Be A Disaster…

  1. econowiser Post author

    Voor de Hollanders: het gaat dus om de fucking distributieriem van een Citroen Berlingo (inderdaad, wij geven geen reet om auto’s, statussymbool my ass) uit 2008. Had dat ding vervangen moeten worden bij de vorige beurt? Is die garage aansprakelijk? Man, wat zijn wij teleurgesteld…andere auto kopen? Hoe weet je dat een garage wel zijn werk netjes doet? Garages kunnen ons echt een oor aannaaien want wij weten niets over auto’s en hebben daar ook geen behoefte aan.
    Einde rant….

    Reply
    1. Woody M

      Balen! Mogelijke tip van een a techneut: check de ADAC (duitse Anwb) lijsten met daarin hun statistieken mbt pechhulp cq betrouwbaarheid. Tevens heb je in Engeland bedrijven waar je als particulier garantie kan afsluiten, op 2e hands auto’s. Die bedrijven houden top100 lijsten bij welke auto’s betrouwbaar zijn. Aangezien zij moeten betalen bij garantie gevallen houden ze super precies bij welk merk en type betrouwbaar is en wat de evt kosten zijn.
      Ze geven zelfs aan welke delen van de auto (electra, motor etc etc) bekend staan om issues.
      Zelf rijden we sinds 2,5 jaar een 10 jaar oude Honda Accord (via MP gekocht) en in onderhoud bij de Honda dealer. Nog geen seconde spijt gehad en reguliere onderhoud is qua kosten me super meegevallen voor een merkdealer. Oh en nee het is geen reclame, ben wel enthousiast geworden mbt Honda auto’s.

      Succes met bepalen wat jullie nu gaan doen.

      PS
      Ook bij regulier onderhoud kan er altijd iets kapot gaan. Ik denk niet dat alles te voorzien is door een garage.

      Reply
  2. valhalla

    He, laat ik een man hebben die dat wel weet. Om de pakweg 5 jaar of max. 120.000 km moet ie worden vervangen. Al rijd je er geen meter mee, na vijf jaar moet het. Het is ongelofelijk slordig dus van die garage. Vervangen is meestal best duur, want arbeidsintensief vooral omdat ze er moeilijk bij kunnen doorgaans. Wij zijn ongelofelijk blij met een garage in Roosendaal, van D.ave M0uws. Maar dat is voor jou erg omslachtig denk ik.

    Als je je motor niet hebt laten draaien en hem gelijk hebt uitgezet, kan het niet heel achterlijk duur zijn. Ergste is dat je kleppen zijn kromgetrokken, maar de kleppen zijn niet zo duur, het is de arbeid die het duur maakt. Maar dat is als je echt pech hebt. En anders is het op zich net zo duur als dat je hem normaal gesproken zou hebben laten vervangen, op tijd zeg maar. Je moet gelijk de motor uit zetten want als die riem breekt stopt de koeling en als je pech hebt wordt ie ook niet gesmeerd.

    Maar een auto die niet meer in de garantie / coulance zit, is ook niet heel handig om bij een dealer te onderhouden. Kan je beter naar een goede garage gaan want de dealer is idd 2 keer zo duur en naait je graag een oor aan. Zou gewoon eens rondbellen naar garages in de buurt.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ha! Ja, errug slordig! Hij is van 2008, gekocht in 2011 toen ie maar 12.000 op de teller had. Hij is nu dus dik 6 jaar oud en dat ding had dus vervangen moeten worden. Ik meen me vaaaaaaaaag te herinneren dat de mevrouw van de receptie bij de vorige beurt in juli zei dat ze de volgende keer de distributieriem gingen vervangen…nou, dat dat toen maar gedaan!
      Roosendaal is idd een bietje om…ga eens rondvragen in de kennissenkring of er nog iets fatsoenlijks in de buurt is.
      De motor is meteen uitgezet toen ik de vluchtstrook had bereikt (was op moment van breken aan het inhalen, dus het duurde even). Daarna nog even geprobeerd te starten onder toeziend oog van de wegenwacht…dus hopelijk is de schade beperkt.
      Note to self: bijhouden hoe het zit met distributieriemen vanaf nu!
      Thanks!

      Reply
      1. valhalla

        Ja, wel lomp dan dat ze dat toen niet hebben gedaan dan. Misschien te weinig personeel op dat moment? Balen joh. Maar goed, kans dus dat het niet duurder hoeft te zijn dan een ‘gewone’ vervanging. Er wordt hier met O.o gevraagd of je hem moest starten van de WW nádat ie zag dat je riem gebroken was?

      2. econowiser Post author

        Citroendealer zou beter moeten weten ja. WW wist nog niet wat er aan de hand was. Liet de manlief de auto twee keer proberen te starten, heeft telkens drie seconden geduurd. Na die twee keer concludeerde hij aan wat hij hoorde (dus niks opengehaald om te kijken) dat de auto vandaag niet meer gerepareerd ging worden en sleurde ons naar een veiligere plek.

      3. econowiser Post author

        Met Citroen Nederland gebeld en die zegt om de 150.000km of 10 jaar…lijkt me een vreemde richtlijn…maar goed…er is een coulanceregeling als de garage na onderzoek besluit dat aan te vragen vanwege *zielig*….

      4. econowiser Post author

        Voorlopige uitslag: de distributieriem is niet gebroken, maar wel flink beschadigd. Het lijkt erop dat er iets van metaal tussen is gekomen en dat heeft schade aangericht. Vanmiddag halen ze alles helemaal open en gaan ze kijken wat het precies is geweest en hoeveel schade er is….

  3. Woody M

    Als allerlaatste: “want wij weten niets over auto’s en hebben daar ook geen behoefte aan” . In het licht van “Mr Mustache en badassity” past die opmerking niet helemaal volgens mij. Kan je toch geld besparen door een beetje know-how en uitzoekwerk te doen mbt auto’s.

    😉

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ha Woody M, bedankt voor al je reakties! Inderdaad, totaaaaaaaaaaaal niet Mustachian. De man is heel slim met computers en ik…met andere dingen. Op internet wat uitzoeken lukt nog wel…maar daar houdt het bij op. We durven er ook gewoon zelf niet aan te zitten…

      Reply
  4. valhalla

    Oh en nog even: het vervangen van die riem bij zo’n soort auto is relatief makkelijk, omdat er heel veel ruimte om het motorblok is. Ze hoeven niet al te erg te prutsen. Volgens de man kost een riem voor zo’n auto pakweg 200 euro. De rest zal arbeidskosten zijn. Een merkgarage rekent 60 -90 euro per uur, bij ‘onze ‘garage betalen we 38 euro per uur.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Een Citroendealer. Ik kan nergens vinden wat de norm voor het vervangen voor dit specifieke model zou moeten zijn. Op het internetsel vind ik uiteenlopende kmstanden van 80.000-120.000. Ik ga morgen maar zelf eens bellen met Citroen. Maar wat Valhalla zegt klinkt ook heel logisch, na x aantal kilometers of x aantal jaar…en aangezien wij nog niet aan de kilometers zaten hadden ze dus na moeten denken dat het ding al 6 jaar rijdt met dezelfde distributieriem.

      Reply
  5. econowiser Post author

    De waterpomp is kapot gelopen, distributieriem beschadigd, tegen krukas aan en de hele boel naar de klote. Reparatie kost 2500 euries. De dagwaarde van de auto is 6.000. Citroen wil niets doen en de garage ook niet behalve een gratis leenauto als ik hem laat repareren. Wacht op een prijs mochten we hem daar willen laten staan. Rechtsbijstand gebeld, wij zouden via een contra analyse (op eigen kosten, ook weer een paar honderd euries) aannemelijk moeten maken dat de waterpomp niet deugde…weinig kans op resultaat.
    Dus:
    A repareren (auw en: ik vertrouw die auto niet meer)
    B verkopen en een andere auto kopen (maar ja, welke?)
    C proberen wat via de rechtsbijstand voor elkaar te rijden (ik schat het niet best in)
    D de Zuid Willemsvaart bij ons achter in duwen dat rotding (JAAAAAAAA!)
    ….
    ?

    Reply
  6. Bas

    Mijn advies: maken! kost je 2500 euro maar dan staat ie er weer netjes bij en kan nog jaren vooruit. Dagwaarde is 6000 euro zeg je, maar dat is als de motor gemaakt is neem ik aan? Nu krijg je er misschien nog 2000 voor ofzo. Dan moet je nog iets nieuws kopen en dan weet je ook niet wat je koopt.

    Dit is de reden dat met het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp wordt vervangen, deze wordt meestal door de distributieriem aangedreven. Vaak gaat de distributieriem langer mee dan de waterpomp, wat in jullie geval waarschijnlijk ook zo is geweest. De distributieriem is waarschijnlijk nog nooit vervangen geweest en de garage zal bij de grote beurt alleen naar de km stand gekeken hebben. Ik denk dat het lastig wordt deze schade te vehalen omdat ze ‘vergeten’ zijn de riem te vervangen. Als je de riem vervangen was (incl waterpomp) en het gaat dan kapot, dan had je een case, nu niet..

    Maar als de auto verder nog goed is: laten maken

    Reply
    1. econowiser Post author

      De garage wil er 4000-4500 in kapotte staat voor geven. Ik vertrouw die auto gewoon echt niet meer…zwangere vrouw en haar irrationele beslissingen. Hij gaat eruit…

      Reply
  7. 5 'o-clock-shadow mustache

    Voor dat bedrag aan de garage verkopen is in ieder geval een slimme “damage control” en zorgt er in ieder geval voor dat je niet veel tijd en negatieve energie in je auto stopt. Als de auto straks dan toch erg gemist wordt, kun je altijd nog eens een ‘nieuwe’ aanschaffen, of naar de incidentele huurauto kijken.

    Reply
  8. Ben

    Een lichtpuntje voor vandaag, kreeg zojuist ‘n mailtje van Meesman :D:

    Bij Meesman geloven we in eenvoud. Al sinds 2005 doen wij er alles aan om beleggen voor onze klanten eenvoudig te maken. Dat betekent eenvoud in onze beleggingsfilosofie en producten, eenvoud bij het inzien en beheren van uw portefeuille, transparant zijn over de kosten. En die kosten worden vanaf 1 januari 2015 ook nog eenvoudiger:

    • lopende kosten: 0,5% voor alle Meesman fondsen
    • eenmalige kosten: 0,25% transactiekosten

    De administratiekosten vervallen; een voordeel van € 25 per rekening per jaar. Er zijn geen andere kosten.

    Gr.

    Ben

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ha Ben!
      Ja! Ik las het ook en wilde erover bloggen! Door het wegvallen van de administratiekosten is het ook leuk om voor onze kinderen beleggingsrekeningen te openen. Alles wat ze overgemaakt krijgen van gulle gevers kunnen we dan voor ze beleggen. Dat wordt dan een leuk bedrag voor als ze gaan studeren en meteen een mooie les om ze mee te geven!

      Reply
    1. econowiser Post author

      Inderdaad, dat bedachten wij ons ook. Maar we stoppen al een jaar niets meer in obligaties…dus voor ons maakt het niets uit. Juist fijn dat emerging markets van 0.65% naar 0.5% ging. Maar die prijsverhoging is eigenlijk niet zo netjes.

      Reply
  9. No More Waffles

    I can imagine how much this must suck, especially because the car isn’t that old and got serviced recently!

    Maybe it’s better to buy a cheap second-hand vehicle instead of repairing this one?

    Best of luck figuring this out!
    NMW

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s