Index Investing: Another Lesson Learnt (Or: Learned For Americans ;-))

Phew…so I was bitchin’ about the fact that VWRL was too pricey at €49.50. Well…it only went up (of course). I put in an order at €50 and bought a shitload. So did the hubby. That was his investment for April, which was long overdue. It was my investment for May.

It does become difficult when human emotions come into the equation. And waddayaknow? You can’t get around that factor! Market timing is something we shouldn’t be doing. We tried it. We didn’t like it. And from now on we’ll stick to the game plan. Promised. Each month we’ll invest a set amount of cash into VWRL. Period. For real.

It’s the hubby’s turn in June and mine again in July.

This is exactly why I love our automatic investment scheme with Meesman.

However, we insist on investing with Vanguard as well. And I haven’t found an automatic way to do this on a monthly basis (yet). This means we have to buy the stocks manually every month and that means we get to see the prices and stuff. Oh well…this “investment problem” of ours is not the end of the world now, is it?

Thanks for all your feedback and keeping us on the right track when it comes to euro cost averaging.

Love,

Mrs EconoWiser

38 thoughts on “Index Investing: Another Lesson Learnt (Or: Learned For Americans ;-))

  1. a Mustachian

    I sure hope I will be able to make my annual investment as planned come next year. If your experience is anything to go by, I might surprise myself in a bad way. We’ll see.

    Reply
  2. Dividend & Whisky

    ETF index investing is an amazing effective and easy way of acquiring a well balanced portfolio! However don’t worry too much about the price right now, when in 25 years it is worth 300 euro, you really don’t care whether you bought it for 49,50 or 50,00.

    Keep up the good work!

    Best,

    DW

    Reply
  3. Opnieuw Beginnen

    Pech. Mijn ervaring was dat altijd rond payday de aandelenfondsen stegen en aan het einde van een kwartaal, omdat de pensioenfondsen en andere grote beleggingsinstellingen kopen.
    Maar ja, veel ervaring in een downgrade economie.
    Gewoon blijven doen, wat je al deed, dus.
    Je gaat goed met deze indextrackers.

    Reply
    1. slimmeteuros

      Elke voorkomende regelmaat op de beurs wordt direct gesignaleerd en dan is elk mogelijk voordeel/nadeel verdwenen. Er worden miljarden in wiskundige algoritmes gepompt om de kleinste patronen te ontdekken. Dit stijgen van de koers op pay-day is dus een broodje aap.
      Ook kopen beleggingsfondsen niet pas aan het einde van het kwartaal. Die doen dit zodra ze een gunstige investering zien en reageren hier direct op.

      Reply
  4. slimmeteuros

    Hallo Econowiser. Ik zou je investering in Vanguard laten varen. Zelf heb ik 2 redenen om in Nederlandse ETFs te investeren, ipv Vanguard.

    1. Dividendlek. Dit is een niet te onderschatten factor in de rendement. Deze aandelen staan in de USA, of in Ierland (Euronext) genoteerd. Voor beide landen zijn geen dividendteruggaves mogelijk.
    2. Wisselkoersverschillen. Volgens mij zijn Vanguards genoteerd in US$. Op de Euronext staan deze Vanguards in €’s, maar volgens mij zijn deze afgeleid van de US$ koers. Je hebt dus enorme risico’s tgv wisselkoersen. Als de USD/EUR verhouding fluctueert (en deze fluctueert flink!) dan fluctueert je aandeel mee. Dat kan natuurlijk ook omhoog zijn.. maar denk erom. De wisselkoers maakt zo een onevenredig groot deel van de spreiding van je aandeel uit!
    3. Zo goedkoop vind ik Vanguard niet. Al snel 0,50% op de Euronext aan overheadkosten. Think ETFs Global eq. (Nederlands) zijn goedkoper. Alhoewel de spreiding iets minder is.

    Reply
    1. a Mustachian

      @1: That certainly is a good reason to go with Think over Vanguard, all else being equal. The tax advantage is one point in favour of Dutch ETFs over foreign ones, but it does not *necessarily* make the former superior. The total expense ratio of a foreign ETF might be so favourable that it makes up for the dividend leakage, for example.

      @2: In the case of investments in the US, the underlying value is in dollars anyway, whether the ETF is denominated in euros or dollars. The exchange rate risk is there no matter what if you invest outside the eurozone. So, whether you invest in business operations owned by a company headquartered in the Netherlands or the US, and whether you do so via a Dutch or American ETF, the exchange rate risk is there.

      By the way, even investing in companies in the ‘Dutch’ AEX index gives you some dollar exposure because some companies in that index have business operations in the US, which earn dollars.

      @3: That is a point in favour of Think, then. I assume these are transaction costs you are talking about? If so, these are important, but more so for day traders than for buy-and-hold investors. I’m in the second group.

      Full disclosure: A third of my investment portfolio consists of Think ETFs, the remainder is Vanguard.

      I’m not yet sure which I prefer, so I have some of both. I expect I will reach a decision in the next few years. So far, Think Global Equity has underperformed Vanguard FTSE All-World in my portfolio (-0.87% vs. 2.51%), but Think Global Real Estate has outperformed both (8%). This is after less than even half a year, so it’s far too early to name a winner.

      I like Think ETFs for the clear information on the company’s website, the tax advantage and the lack of securities lending, but I like Vanguard ETFs because they invest in more companies and are based on market capitalisation rather than equally weighted.

      Incidentally, slimmeteuros, you may be interested to know that Think is planning to release a new ETF this year, which will allow you to invest in European companies. http://activehedge.com/interviews/players/Think_01_14.htm – Skip to the end. There is a lot of investment mumbo jumbo in the podcast, but I found it interesting nonetheless.

      Reply
      1. slimmeteuros

        I’m talking about the fee costs. For Think it’s 0,19-0,40, depending of the kind of ETF. Buying Vanguard ETFs starts at 0,50 at the Euronext.
        So far, my Think has performed about the same as my Vanguards.

        My plan is to do a spread like this;

        – 15% Think AMX
        – 15% Think western-Europe
        – 50% Think G-E.
        – 20% Vanguard Global

      2. econowiser Post author

        Thank you so much for your elaborate answer. I totallly agree with you!

        As Vanguard doesn’t offer any real estate funds in euros, I might be interested in Think Global Equity. Thanks!

    2. econowiser Post author

      Ha Slimmeteuros,

      Ik heb me inderdaad uitgebreid verdiept in het dividendlek (zie mijn oudere blogs hierover). Ik heb nog steeds hoop dat Ierland op zijn vingers wordt getikt…hoe dan ook…ik wil euro’s blijven investeren.
      Je hebt altijd last van wisselkoersverschillen als je buiten de eurozone belegt…en aangezien we wereldwijd willen beleggen kunnen we dat dus niet voorkomen.
      Vanguard is juist wel goedkoop. 0.25% voor de all world ETF. Ik weet niet waar je 0.5% vandaan haalt? Dat is het mutual fund…

      Aangezien Vanguard de enige cooperatie is out there, blijf ik bij Vanguard. Via Meesman zit ik met global bij Northern Trust vanwege het dividendlek. Maar ook daar zit ik met emerging markets en mijn obligaties bij Vanguard. Heb je de stock series van jlcollinsnh gelezen?

      Reply
      1. slimmeteuros

        Ik heb het een paar weken geleden uitgezocht. Ik kan de brons van die 0,50% fee niet meer vinden. Als ik zoek is deze inderdaad 0,25%. Gelijk aan die van de NYSE. Niet slecht, ik ga mijn aandeel Vanguard dan wellicht verhogen.
        Ik heb zeker de jlcollinsnh gelezen, zeer interessante materie. Daar komt ook een groot deel van mijn strategie vandaan. Omdat ik het dividendlek wil voorkomen, investeer ik nog wel hoofdzakelijk in Nederlandse Think ETFs. Dat maakt het allemaal betrekkelijk eenvoudig. Mocht Ierland ooit nog eens het dividend terug moeten betalen, dan zal mijn strategie zeker wijzigen.

        Is NT een Ierse broker? Ik beleg via DeGiro.nl en beleg alleen in zaken waar je gratis in kan beleggen en dus geen transactiefee hoeft te betalen. Vele Vanguard en Think-producten vallen hieronder en kan je “gratis” verhandelen.

      2. econowiser Post author

        Ik weet niet wat je met NT bedoelt?
        Ik had ook een rekening bij DeGiro geopend…maar ik ga daar never nooit niet investeren. Ze lenen daar je effecten uit en het risico ligt he-le-maal bij de klant! Er is geen verzekering (zoals bij Interactive Brokers van 6 ton dollars, bijvoorbeeld). De algemene voorwaarden zijn schrikbarend.
        Dan betaal ik liever een tientje transactiekosten bij BinckBank en staan de aandelen op mijn naam en als Binck over de kop gaat zijn de aandelen nog steeds van mij. Buiten dat tientje zijn er geen kosten bij Binck. Ik denk dat goedkoop uiteindelijk weleens heel erg duurkoop zou kunnen zijn bij DeGiro. Zeker omdat ik mijn aandelen een jaartje of 30 op mijn naam wil hebben…

    3. econowiser Post author

      Oh ja, en de Think Global ETF investeert maar in 250 bedrijven. Veeeeeeeeeel te weinig naar mijn zin! Ik wil wereldwijd in duizenden bedrijven beleggen!

      Reply
      1. slimmeteuros

        Ik denk dat dat best meevalt. Je hebt toch een flinke doorsnee van de wereldeconomie als je wereldwijd de 250 grootste bedrijven pakt. Het streven is ook het volgen van de MSCI world index. Als ik de koers van het afgelopen jaar bekijk, dan zie ik nauwelijks verschil tussen Think en Vanguard. Ook het dividend lijkt niet heel veel uiteen te lopen. Ik hou ‘t in de gaten, ik zit zoals je ziet gespreid. Voor 70% in de gehele wereld, voor 15% in Europa en 15% in Nederland.

  5. slimmeteuros

    Van die 70% wereld, is natuurlijk ook zo’n 30% Europa. Dat maakt dat mijn beleggingen beleggingen +- 40% in Europese zaken zijn. Plus 15% NL en de overige 45% de overige wereld.
    Ik heb overigens ook nog wat S&P 500, die gaan ook prima mee.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Maar dan moet je klant zij bij die bank. Dat is dus niet voor alle beleggers van toepassing. Ik ben op zoek naar onafhankelijke aanbieders die voor alle Nederlanders van toepassing zijn.

      Reply
  6. Peter

    Hi Mrs EconoWiser,

    Graag hoor ik je mening over de volgende 2 ETFs.

    Naam: iShares Core MSCI World UCITS ETF (euro)
    ISIN: IE00B4L5Y983
    TER: 0.20
    Gebruik van inkomsten: herbeleggend
    Website: http://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/literature/fact-sheet/EMEA-ISHARES/FFS_EQ_SWDA_IE00B4L5Y983_NL_nl.pdf

    Naam: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (euro)
    ISIN: IE00B3RBWM25
    TER: 0.25
    Gebruik van inkomsten: dividenduitkering
    Website: https://www.vanguard.nl/portal/site/loadPDF?country=nl&docId=1011

    Ik weet dat je een voorkeur hebt voor Vanguard ETFs, maar de Ishares ETF heeft een lagere TER en presteert beter in mijn schaduwportefeuille dan de Vanguard ETF. Welke voordelen heeft de Vanguard ETF ten opzichte van de Ishares ETF?

    Met vriendelijke groet,

    Peter

    Reply
    1. econowiser Post author

      Hi Peter!
      Zo op het eerste gezicht zie ik inderdaad geen verschillen, behalve de TER. Echter, omdat Vanguard een coöperatie is vertrouw ik dat toch meer dan een bedrijf dat weer aandeelhouders enzo heeft.
      Maar misschien is er nog iets ten faveure van Vanguard…mijn hersenen doen het nog niet helemaal optimaal 😉

      Reply
      1. Anonymous

        Dank je. Het is inderdaad een voordeel dat Vanguard een coöperatie is. Een voordeel van de Ishare ETF is dat dividend wordt herbelegd en de aankoopprijs. De Ishare ETF kan worden gekocht voor 30 euro. Een groot verschil ten opzichte van de Vanguard ETF die 52 euro kost. De Vanguard ETF heeft mijn voorkeur, maar dividend wordt helaas niet herbelegd en de prijs is aan de hoge kant ten opzichte van de Ishare ETF. Indexbeleggen is niet zo simpel als het lijkt:-)

  7. a Mustachian

    In addition to the things pointed out by Mrs Econowiser, there is the underlying index to consider. The FTSE All-World includes emerging markets; the MSCI World does not. Neither is necessarily better, but there is a difference there that you should be aware of. Emerging markets generally means: higher risk and higher returns. I think I heard somewhere that emerging markets have recently not been doing that well, but I wouldn’t really know and anyway as an index investor I’m not really interested in that sort of short-term information. The markets in some parts of the world are not doing as well as the markets elsewhere: What else is new?

    The Vanguard ETF has nearly twice the number of underlying securities as the iShares one. Diversification is nice to have. The diversification of the iShares ETF is good, but the Vanguard one is even better. How much value you attach to that is up to you, because over 1,400 companies across the globe (iShares) is already pretty darn good.

    With regard to the TERs: Be aware that these do not tell the whole story. What’s more interesting is the difference in return between the ETF and its benchmark. This gives you a more comprehensive picture of how much you’re paying to be exposed to the market. Marcel Tak, an author on iexprofs.nl, explains this much better than I can. Google his name and you’ll find some very informative articles.

    Also, have you compared the two ETFs’ securities lending policies? I know Vanguard lends securities to third parties. The iShares ETF has outperformed its benchmark, implying that it, too, engages in securities lending. You’ll want to know how it does this, and especially how much of the proceeds of securities lending ends up in your pocket. In the case of Vanguard it’s everything, in the case of iShares I don’t know.

    Finally, the price you pay for an individual share in an ETF reflects the expected return, both dividends and capital gains. All else being equal, it doesn’t really matter whether you buy five ETF shares for €30 each or three ETF shares for €50 each. The higher price of around € 50 might be a bit less practical if you’re buying small amounts at a time, but the difference isn’t huge.

    I hope this helps a bit.

    Reply
  8. Bart

    Hoi Econowiser 🙂 Leuke en goede informatie blog heb je!

    Ik wil graag vragen wat jij zou doen in het geval je in mijn schoenen staat:)
    Als je hier niet op wilt antwoorden, geen probleem..

    Door ongelukkige omstandigheden bezit ik binnenkort over een best groot kapitaal.
    Nu wordt er een redelijk gedeelte beheerd door een vermogensbeheerder van een bank, dat lijkt mij al niet optimaal plus dat ik gewoon mijn eigen kapitaal zelf wil beheren.

    Zou je in zo’n geval meesman, vanguard of andere dingen aanraden?
    Wat ik tot nu toe heb gelezen op internet klinkt vanguard mij redelijk goed in de oren.

    Hoop graag wat van je te horen,

    Groet!

    Reply
    1. econowiser Post author

      Oh dear…ik ben geen financieel adviseur! Dus disclaimer disclaimer disclaimer….

      Als ik ineens over een groot kapitaal zou beschikken waar een vermogensbeheerder veel centjes aan verdient (en dat waarschijnlijk op een hele makkelijke manier?) dan zou ik als eerste die vermogensbeheerder eruit kicken. Vervolgens zou ik al mijn openstaande schulden aflossen, als ik die had. En ook eens kijken naar het aflossen van mijn hypotheek. Dan zou ik bedenken of ik (en deel van) het geld binnen nu en 20 jaar nodig denk te hebben. Dat deel zou ik niet in de aandelenmarkt gooien. Als er dan nog wat overblijft, zou ik me inlezen in indexbeleggen en een strategie bedenken. Het komende jaar (of de komende jaren) elke maand een groot bedrag in de aandelenmarkt gooien of alles in 1x. Ik zou dan kiezen voor een wereldwijde ETF met zo laag mogelijke kosten. Voor mij zou dat VWRL zijn. En als je de boel koopt, de komende dertig jaar niet meer verkopen en het dividend ook fijn herinvesteren. Maar goed…dat is wat ik zou doen….jij maakt jouw eigen keuzes waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Wat vind je hiervan?

      Reply
      1. Bart

        Super reactie bedankt!
        Ja ik was sowieso al van plan om die vermogensbeheerder eruit te kicken!!

        Is het niet zo met vanguard dat er dividend lekkage is omdat we het niet terug kunnen vorderen ? En dat is bij Meesman niet dacht ik..
        Is Meesman eigenlijk een goede optie voor een groot kapitaal of zijn die kosten te hoog?

      2. econowiser Post author

        Graag gedaan.

        Inderdaad, bij Vanguard is er een dividendlek…maar de TER is 0.25%. Bij Meesman is dat 0.5% voor wereldwijd (daar zitten geen opkomende landen bij…) waarbij het dividend inderdaad wel is terug te vorderen. Dat geldt niet voor het opkomende landen fonds van Meesman waar 0.65% TER geldt. Wij hebben bij Meesman 80% wereldwijd en 20% opkomende landen.

        We blijven bij Meesman vanwege het oplossen van het dividendlek (en goede service). Maar daarnaast doen we dus grotere bedragen bij Vanguard. Ik heb hier meerdere artikelen over geschreven.

        Vanwege het oplossen van het dividendlek komen de TERs van VWRL en Meesman wereldwijd ongeveer op hetzelfde neer, vandaar.

        Meesman is een optie voor een groot kapitaal, maar Vanguard ook. Het gaat echt om je eigen voorkeur.

        Succes!

  9. a Mustachian

    Some news that may be of interest to Dutch index investors: ABN AMRO has entered into an agreement with Northern Trust for the supply of three index funds for ABN AMRO’s retail clients. The index funds will invest in US stocks, European stocks and global real estate respectively. If the name Northern Trust rings a bell, that’s because the underlying fund of the Meesman global stock index fund is managed by Northern Trust.

    http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/northern-trust-abn-deal-van-grote-waarde

    The extra competition could be bad news for Meesman and Think, but I’m not transferring any money yet. It will be interesting to see what happens though.

    Reply

Leave a Reply

