How About Investing With Vanguard In Dollars Then?

Another chapter in the index investing saga!

I limited my search for Vanguard index funds to euros. Now that I discovered the tax leakage due to a 15% witholding tax and understand more about that…the dollar version might be very interesting. The Dutch IRS will phone me back tomorrow, so I can ask them questions about this tax thing. Investing with Vanguard in euros means a 15% dividend leak. Holland does not have a tax treaty with Ireland concerning witholding tax dividends…so 15% dividend is lost.

However, we do have a treaty with the U.S.! The Dutch (and probably many other European folk) can ask for a witholding tax return (15%) by filling in a W8-BEN form (this link offers instructions for the Dutch). (For the Dutch: deze belasting is verrekenbaar met de vermogensrendementsheffing in box 3 en klik ook hier.) You can find the W8-BEN form here. With this form you declare to be a non-U.S. citizen and can ask the U.S. to kindly return the dividend tax you paid.

I am also curious as to whether you’d get the full 15% if investing in U.S.-only stocks and not the full amount if you choose a world-wide fund, since the American fund needs to pay dividends to countries outside the U.S. as well. (Feedback is welcome!)

Based on this I’d say investing with Vanguard in dollars via the U.S.-based funds sounds rather tempting. The Irish domiciled euro version always implicates a 15% witholding tax loss, wheras with the U.S. domiciled dollar version a witholding tax leakage loss is preventable. Also: TERs are much lower! (You’ll notice in the table coming up!)

Please note: I am still waiting for the Dutch tax department to phone me back and answer my questions about this dividend witholding tax and how best to go about it.

There obviously is a currency risk for Europeans when investing in dollars. However, most index funds track an index which is set up in dollars. The fund then converts all purchases and value to euros…but I don’t think this eliminates the currency risk? So there’s also a currency risk when investing in euros? (Feedback is welcome!)

I have compared six Vanguard funds via Morningstar.nl The latter two (REITs and bonds, the inflation and deflation hedges) are not interesting for us at this moment because we’re in the wealth-building stage.

Vanguard ETFs in dollars via BinckBank

Vanguard Tot Stock Market ETF Vanguard Total World Stock Index ETF Vanguard FTSE All-World ETF S&P500 ETF Vanguard REIT Index ETF Vanguard Total Bond Market ETF
Ticker VTI VT VWRD VOO VNQ BND
Stock Exchange NYSE ARCA NYSE ARCA London Stock Exchange NYSE ARCA NYSE ARCA NYSE ARCA
ISIN US9229087690 US9220427424 IE00B3RBWM25 (via Ireland!) US9229083632 US9229085538 US9219378356
Dividend 1.84 2.40 1.91 1.89 3.94 2.47
2013 ? ? ? ? ?
2012 14.66% 15.32% 14.22% 15.82% 2.29%
2011 4.34% -4.41% 5.3% 12.25% 11.53%
2010 25.58% 20.93% 37.28% 13.58%
2009 24.88% 28.52% 26.02% 0.11%
Index S&P500 TR USD MSCI ACWI Ex USA NR USD MSCI World NR USD S&P500 TR USD MSCI ACWI NR USD Barclays US Agg Bond TR USD
Greater Europe 1.56% 26.63% 27.51% 1.76%
America 98.35% 53.38% 51.81% 98.24%
Greater Asia 0.10% 19.99% 20.68%
Amount of stocks 3609 5109 2570 504 126 15880 (bonds)
TER 0.05% 0.18% 0.25% 0.05% 0.10% 0.08%
Management fee 0.02% 0.14% 0.25% 0.03% 0.07% 0.07%
Acquisition costs
+ Super low TER!Possible tax return W8-BEN TER is acceptable.Possible tax return W8-BENBroad diversification Broad diversification Super low TER!Possible tax return W8-BEN Low TER!Possible tax return W8-BEN Low TER!Possible tax return W8-BEN
Dollars (currency risk)U.S.-only asset allocation Dollars (currency risk) Dollars (currency risk)

No tax return

Expensive TER

Dollars (currency risk)S&P500 U.S.-only asset allocation Dollars (currency risk)U.S.-onlyNot interesting during the wealth building phase Dollars (currency risk)U.S.-onlyNot interesting during the wealth building phase
Conclusion ++ ++ + +- (future +) +- (future +)

Uhoh….I’ve just switched my favourite from the FTSE All-World to Total Stock for obvious reasons.

What do you think?

Love,

Mrs EconoABitConfusedAboutIndexInvestingButGettingThereWiser

Addendum: Binck charges €9.50+0.15% transaction costs for purchases made on the U.S. NYSE. NYSE Euronext Amsterdam will cost €6.50+0.10% when purchasing or selling. Thanks, Monique!

Disclaimer: I am not a professional investor nor do I claim to be one. You are solely responsible for your own financial and investment choices. I am not responsible for inaccurate information in any of my blog posts. I am merely sharing ideas and findings of my very amateurish investigation in index investing.

27 thoughts on “How About Investing With Vanguard In Dollars Then?

  1. leo

    Wat een uitzoekwerk, respect!
    Betekent dit dat je voortaan gaat investeren via Binck ipv Meesman? En op welke periodieke basis? Je had het een keer over investeren net nadat dividend is uitgekeerd? Betekent dit dat je (zoals bij Meesman wel kan) geen periodieke opdracht kunt instellen bij Binck om de Vanguard Total Stock aan te schaffen? Het duizelt mij nu ook aardig voor ogen…

    Reply
    1. econowiser Post author

      Thanks!

      Grote bedragen gaan we zeker via Binck doen. We twijfelen nog tussen maandelijks en per kwartaal. Per kwartaal is het inderdaad wel zo handig om in te leggen net na het dividend is uitgekeerd, want dan kun je dat weer herbeleggen en dat tikt lekker aan.

      Ik heb niet gevraagd of het mogelijk is om een periodieke opdracht in te stellen bij Binck. Dat is een goeie! Had ze net aan de lijn…nou ja, weer een vraag voor de volgende keer. Ik ben nogal een belcentrale hier. Morgen belt de belastingdienst als het goed is terug over die bronbelasting.

      Die Total Stock lijkt mij nu toch wel heel aantrekkelijk…

      Reply
      1. econowiser Post author

        En ik denk er inderdaad over na om Meesman op te zeggen…of alleen in Global te gaan zitten met een lage inleg vanwege het dividendlek dat ze opgelost hebben. Maar dat is dan weer bij Northern Trust…en dat trust ik niet zo. En het kost €25 per jaar plus die transactiekosten zijn zo hoog als je er later een groot bedrag uit wilt halen…

    1. econowiser Post author

      Oh, gatsie, ik was natuurlijk uitgegaan van €6.50+0.1%… BEDANKT!!!

      Heb een addendum geplaatst!

      Wat geinig toch dat je met zoveel mensen een beetje brainstormen zoveel leert.

      Reply
  2. rationaldutch

    Thanks for the great overview! This must have been a lot of work! Thanks a lot!

    I am very curious to the answer of the “belastingdienst” tomorrow.

    Reply
  3. Yan

    Thanks for the overview; interesting read!

    Have you ever considered Interactive Brokers, as an alternative for Binck? IB has the lowest transaction costs, as far as I am concerned. US stocks, ETFs, etc for $1, NL stocks for €4.

    Its platform is not so user-friendly as Binck’s, but it has a lot of pro’s: low costs, you can trade on virtually every exchange, and they offer a education center with webinars to learn about their platform & trading.

    Reply
  4. Willem

    Met veel interesse heb ik je artikelen gelezen.
    Heeft de belastingdienst je nog teruggebeld?
    Begrijp ik het nu goed dat je zegt dat zowel de VS (met W8-BEN formulier) als Ierland 15% dividendbelasting heffen, maar dat die van Ierland niet te verrekenen is met de Nederlandse belastingaangifte in box 3?
    Wat is je bron hiervoor?

    Reply
    1. econowiser Post author

      Zie de site van de belastingdienst en de links in mijn blogposts en in comments van anderen. Er is een verdrag met de VS dat we wederzijds de dividendbelasting niet dubbel belasten. In het verdrag met Ierland staat juist dat de Ieren dit niet doen…

      Reply
      1. Willem

        Volgens mij klopt dat niet.
        Volgens mij staat er in het belastingverdrag dat er 15% dividendbelasting geheven mag worden door Ierland. Die 15% kun je vervolgens in je belastingaangifte weer verrekenen, zie bijv. http://www.gripopjevermogen.nl/financieel-plan/artikelen/35349/verrekening-van-buitenlandse-dividendbelasting
        De dividendbelasting in Ierland is 20%. De laatste 5% moet je dan terugvragen bij de Ierse belastingdienst.

        Ik ga maandag eens vragen aan Vanguard welk % belasting zij afdragen aan de Ierse belastingdienst. Misschien houden ze al rekening met het verdrag en dragen ze maar 15% af, maar waarschijnlijk zal het 20% zijn.

      2. econowiser Post author

        Het klopt wel, want anders zou Meesman het dividendlek niet gedicht hebben door over te stappen op Northern Trust en gewoon bij Vanguard zijn gebleven. Je moet een Nederlandse fiscale beleggingsinstelling hebben of met een crest werken om het terug te krijgen.

      3. Willem

        Je hebt 2 vormen van dividend en belasting bij een etf.
        Je hebt het dividend wat van bijvoorbeeld apple naar de etf gaat en het dividend dat van de etf naar de belegger gaat.

        Dat van meesman gaat over 1. dit gaat over 2.
        Belasting in Ierland kun je wel terugkrijgen: http://the-international-investor.com/investment-faq/reclaiming-withholding-tax-foreign-dividends

        Heel simpel lijkt dat niet.
        Jullie verwijzen naar het verdrag met Ierland, maar wat halen jullie hier nu uit? Dus quote eens uit dit verdrag waaruit zou moeten blijken dat dit niet kan.

      4. econowiser Post author

        Ik dacht:
        1.3.5 lid 5: De bepalingen van het tweede en derde lid laten onverlet de belastingheffing van het lichaam ter zake van de winsten waaruit de dividenden worden betaald.
        Zie ook pagina 3: http://www.kempen.nl/uploadedFiles/Kempen_2010/Over_Kempen_en_Co/Algemene_Bankinformatie/Tax%20reclaim%20mrt12%20ned.pdf
        De terugvordering van dividendbelasting uit Ierland is alleen van toepassing op uitkeringen verkregen uit onroerend goed onderneming (REIT)

        Maar nu raak ik weer in de war. Bij de belastingdienst kreeg ik dus gewoon geen expert aan de lijn over de bronbelasting. Ik zal Meesman eens bellen voor uitleg over die bronbelasting, misschien dat ik daar wel een zinnig antwoord krijg.

  5. Willem

    Ik heb vandaag iemand van Vanguard gemaild en die antwoordde mij het volgende:

    “In het geval van de ETF vinden er dus twee dividenduitkeringen plaats:

    1. Dividend uitgekeerd binnen de ETF
    Bijvoorbeeld: de FTSE All World ETF belegt in Apple, deze keert een dividend uit aan de ETF. Hier wordt bronbelasting op ingehouden volgens de geldende belastingverdragen tussen het land van domicilie van de ETF (Ierland) en het land van de belegging (in het geval van Apple de VS). Deze betaalde bronbelasting is niet terug te vorderen. De geldende belastingtarieven verschillen per land. Daarnaast verschilt ook de weging per land in de ETF. Om je een beeld te geven, de weging naar Amerika in FTSE All World is zo’n 47% en het geldende bronbelastingtarief tussen Ierland is de VS voor ETF’s is 15%. Het dividendrendement op Amerikaanse aandelen is zo’n 2%.

    2. Dividend uitgekeerd door de ETF aan de belegger
    Onze ETF’s keren periodiek dividend uit. Hier wordt verder geen dividendbelasting op ingehouden.”

    Ervan uitgaande dat dit klopt, hoef je dus als belegger niets te doen.
    Alleen vanwege 1. verlies je dus iets van 0.3%-0.4% tov Meesman.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Dag Willem,

      Top! Ik was er vandaag niet aan toegekomen om ze te bellen. Ik heb nog wat andere vragen en ik denk dat ik daar woensdag tijd voor heb.

      Nou, dan is het me een stuk duidelijker. Bedankt voor je speurwerk en de moeite om het in een comment te melden.

      We hebben eigenlijk al zo’n beetje besloten om maandelijks een groot bedrag in Vanguard All-World te gaan stoppen.

      Ik vraag me wel af waarom Vanguard zelf die bronbelasting niet te lijf gaat?

      Reply
  6. darkknight388

    Sinds gisteren heb ik een portefeuille bij Rabobank en kan nu eindelijk ook de kosten van de verschillende fondsen inzien. En wat blijkt… ze bieden gewoon de “echte” Europese mutual funds aan van Vanguard, inclusief lage TERs (want het zijn zelfs de nieuwe “Plus”-varianten) en zouden ook geen dividendprobleem moeten hebben, zoals de ETFs:
    http://nl.tinypic.com/view.php?pic=9k476h&s=8 (helaas even geen idee of ik afbeeldingen kan invoegen in een reply).
    Nb: Niet letten op rendement of ratings, want dit zijn de gloednieuwe mutual funds die zijn geïntroduceerd in december 2013.

    Jammer genoeg is de Rabobank niet de goedkoopste, vanwege beheerkosten van 0.2%, maar dankzij het niet aanwezige dividendbelasting probleem toch wel interessant.
    Ik ga sowieso eens aan het rekenen met de getallen om de werkelijke bedragen uit te vinden.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Hi Dark Knight,

      Bij de Europese mutual funds van Vanguard heb je wel een dividendlek omdat ze gevestigd zijn in Ierland welke 15% bronbelasting rekent en dit kun je niet terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst.

      Precies om die reden richtten ThinkCapital en Meesman een eigen Nederlandse FBI op om dit effect tegen te gaan.

      Reply
      1. darkknight388

        Klopt, die 15% ga ik niet terugkrijgen. Of beter Vanguard krijgt ze niet terug, waardoor ik 15% dividend misloop. Maar met een TER van 0.15% tov 0.5% voor Meesman Wereld, neem ik die 0.15% wel op de koop toe. Dus Meesman doet alsof ze de beste oplossing hebben, toch blijven ze uiteindelijk duurder dan de Vanguard fondsen.

        Nu ik trouwens ook wat beter keek naar de Think(Capital), zie ik dat hun Global tracker maar 250 posities heeft en de Total Market variant zelfs maar 63. Dus, die zie ik persoonlijk niet als vervanger van een Vanguard (of iShares) tracker.

        Het blijft zoeken naar de optimale broker tov de goedkoopste fondsen. 🙂 Toch lijkt Vanguard uniek te blijven voorlopig qua TER.

        Als je nog andere inzichten hebt, hoor ik het graag. Want het blijft een interessant onderwerp.

      2. econowiser Post author

        Hey Dark Knight,

        Een dividendlek van 15% op 2% dividend komt neer op 0.3% extra (verborgen) kosten. Zo bezien is Meesman dan weer wel aantrekkelijk(er) want als je dat weer aftrekt van de TER (want daar krijg je het wel terug) dan kom je op zo’n 0.2% TER voor Global. En Meesman blijft de beste optie voor mensen die met kleine bedragen willen beleggen, want dan is een partij als BinckBank gewoon te duur.

        Maar je hebt helemaal gelijk, we houden van Vanguard!

        Ja, ThinkCapital vind ik dus ook helemaaaaaaaaaal niet interessant met zo ontzettend weinig posities. Veel te riskant om op zo weinig paarden te wedden. Doe mij inderdaad maar een lekker gediversifieerd fondsje. Vanguard All World in euro’s of Vanguard Total Stock in dollars, dus!

        Het lijkt me niet dat er een partij is die onder de TERs van Vanguard kan gaan zitten (zeker de dollarvarianten) aangezien het bedrijf de enige aanbieder van fondsen is dat een coop is. Dat heeft die Jack Bogle goed bedacht.

  7. Phony

    Voor voldoende spreiding zou je een wereldindex willen volgen. Bijvoorbeeld “Vanguard Total World Stock Index ETF”. Is het geen idee om in plaats van 1 ETF, deze te “splitsen” in 2 ETF`s, bijv. 50% ” Vanguard Tot Stock Market ETF ” voor US only (TER 0.05%). En deze aanvullen met bijv. 50% “Vanguard FTSE All-World ex-US ETF”. ( 0.15%). Ok, US is dan iets oververtegenwoordigd ten opzichte van 1 wereldwijde ETF, maar je snapt het idee… 🙂

    Misschien is er een beter passende combi te vinden, maar volgens mij kom je op deze manier qua kosten beter uit.

    Ik hou hier voor het gemak even geen rekening met transactie kosten. Je zou dan even moeten berekenen bij welke bedragen 1 of 2 ETF`s goedkoper wordt. Bovendien zijn er momenteel mensen (zoals ik) die net instappen bij Binck en daarmee een x bedrag aan gratis transactiekosten hebben.

    Ben benieuwd hoe jullie hierover denken en of ik iets over het hoofd zie?

    Reply
    1. econowiser Post author

      Hoi!

      Ik vind de Vanguard Total World Stock juist een mooie spreiding…dus zou ik dat als enige fonds kiezen, zou ik in dollars willen investeren.

      Op dit moment investeren we bij Vanguard alleen in euro’s, in het All World fonds. Dat lijkt er het meeste op.

      Het lijkt mij erg veel gedoe en extra aankoopkosten opleveren om het op de door jou voorgestelde manier te doen. Ik wil gewoon geld in een fonds dumpen en er verder weinig over na denken. Ik denk ook dat het uiteindelijk niet veel meer oplevert. Had ik ergens gelezen…maar weet niet meer waar!

      Reply
      1. Phony

        Ben het met je eens dat het zo simpel mogelijk moet zijn. Zoals ik al zei laat ik de transactiekosten even buiten beschouwing voor diegenen die nog een gratis tegoed hebben.

        De kosten van een ETF zijn enorm belangrijk en volgens mij kun je met de TER’s lager uitkomen door slim aanvullende ETF’s te kiezen ipv 1 wereldwijd gespreide. Zoveel moeite is het niet om in 2 in te leggen, en als het kosten bespaart, waarom niet? 🙂

Leave a Reply

