Savings Account For Kids

I know I’m already thinking ahead here…but I have this vision of us walking into the bank with the little one to open his or her first bank/savings account. Oh, and teaching valuable money lessons we’re going to teach the kid.

We’re just not quite sure on how to handle this whole thing. On the one hand I’d hate for the kid to squander everything we’ve saved for him or her when he or she is eighteen. On the other hand, that would be a life lesson and maybe we will have raised a kid wise enough to not squander that money.

The advantage of an account in the kid’s name is that, for example, grandparents can easily transfer money to the kid if they want to invest in the kid’s future. 

What are your thoughts on saving money for your kid in their name?

Love,

Mrs EconoWiser

9 thoughts on “Savings Account For Kids

  1. On a Budget

    zeker een spaarrekening openen.
    je moet er wel vanuit gaan dat als er niks verander in de economie of als het slechter zou gaan, het geld minder waard zal zijn, maar he alle beetjes helpen als ze gaan studeren!

    Reply
  2. ano

    Wij sparen niet (meer) voor de kinderen. De rente op de rekening die ze hadden was zo ontzettend laag dat ik het er weg gehaald heb. Heb het nu in een deposito gestopt. Verder sparen doen we niet. Het is voordeliger voor ons om op de hypotheek af te lossen, zodat we lagere maandlasten hebben op het moment dat ze gaan studeren. Heb het ook liever op onze naam staan zodat we vrij blijven in wat we doen. Sponsoren met studie of inrichting in woning, of misschien zitten we tegen die tijd zelf wel krap. Stel dat ze 18 zijn en een groot gat in hun hand hebben. Ze hebben nu allemaal zo’n 2000 euro. Wellicht dat er over een aantal jaren nog iets bij komt, maar eerst niet.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Die lage rente vind ik dan ook weer zonde. Wat ik zat te denken is om wellicht wel een rekening te openen en geld dat erop gestort wordt te beleggen of in deposito’s te steken voor het kind.

      Reply
  3. Nina

    Ik heb een gemeenschappelijke spaarrekening op naam van mijn vriend en mij, voor de geboorte van oudste dochter geopend. De geboortepremie, geld voor nieuwjaar, kerstdag ea gaan allemaal naar die rekening. Het is 1 rekening, maar wel met het geld van beide kids. Als we zien dat ze zich later verantwoordelijk genoeg gedragen, dan krijgt elk de helft van die gemeenschappelijke spaarrekening. Zo zijn we zeker dat elk hetzelfde krijgt. Tot die tijd hoeven ze zelfs niet te weten dat die spaarrekening bestaat. Het kan zijn dat ik de spaarrekening op termijn verander in iets anders dat meer rente geeft. Dat is een zoveelste voordeel van het op je eigen naam te zetten.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Dat is inderdaad een mooie gedachte en dan kan er nooit ruzie ontstaan. Op die manier kan je inderdaad ook zoveel mogelijk rente krijgen. Die kinderspaarrekeningen geven echt te weinig…

      Reply
  4. ari-atari

    Heel vroeger (sprak grootmoeder…..) had je de Zilvervloot spaarrekening bij de PostCheque en GiroDienst (PC&GD) de voorloper van de Postbank en nu de ING. Het leuke was, dat je op die rekening van 0 tot 18 (meen ik) kon sparen. Een minimumbedrag en een maximumbedrag. Ik weet niet meer precies hoeveel dat was. De truc was, dat als je al die jaren elk jaar in elk geval het minimum bedrag spaarde (en het er niet meer afhaalde 😛 ) dat je dan aan het einde van de looptijd 15% premie over het gespaarde bedrag kreeg. Dat was best een leuk bedrag destijds. Heeft mij aardig geholpen mijn eerste huisje te kopen. En dan was ik (of beter gezegd mijn ouders) nog niet eens bij mijn geboorte begonnen, maar veel later.
    Later heeft de ABN/AMRO dit ook nog herhaald met de Florijnenvloot. Een vergelijkbaar principe. Uit mijn hoofd zeg ik minimaal 100 gulden (toen nog!) per jaar en maximaal 1000. Helaas bestaat het niet meer.
    Toevallig zag ik laatst dat SNS weer een Zilvervloot rekening heeft. Iets minder riant dan de oude regeling, maar toch. Duurt tot 18 jaar, maximaal € 600,- per jaar sparen, geen waanzinnig rentepercentage, maar ach, waar haal je dat wel? En over het bedrag dat op de 18e verjaardag op de rekening staat 10% premie.
    Ik zeg: altijd doen! Die premie doet het. Al was 15 % en bovendien 3 jaar eerder wel zo leuk, natuurlijk….

    Reply
  5. Random Internet Friend

    It may not be wise to save large sums of money in the child’s name. Too much money with too little wisdom is not likely to bring the child happiness as a young adult.

    Perhaps, if you do save something specifically for the child, you would keep it in your name and not tell the child about the money until such a time as you decided the child had displayed financial responsibility (at which point the child would likely not need the money).

    For better or worse, this is the approach I have taken with my children. Time will tell if it was the right decision.

    Reply

Leave a Reply

