The Assocation That’s Supposed To Protect Buyer’s Rights Is Against Extra Mortgage Payments!

Here in The Netherlands we have an association that aims to protect and advise home owners. We’re members of the club.

I phoned them about their view on extra mortgage payments on our type of (savings) mortgage. And what do you know? They’re AGAINST the idea!!! Dutch readers of the blog can read it here.

They think that removing this restriction will cause weaker groups to change their mortgage in a way that’s not good for them. And there are a number of other bogus arguments.

So, for once, many politicians have had a great idea and would like people to make extra mortgage payments…but this association is against that?! Well, politicians never listen to advice…right?! Fingers crossed.

Love,

Mrs EconoWiser

12 thoughts on “The Assocation That’s Supposed To Protect Buyer’s Rights Is Against Extra Mortgage Payments!

  1. Zakelijk Bezuiniger

    Het artikel gaat over spaarpolissen, wat volgens mij iets heel anders is als een (bank)spaar-rekening. Het gaat in het artikel om de mogelijkheid dat je de polis nu al kunt verzilveren en af kunt lossen van je hypotheekschuld. De VEH is daar tegen omdat juist het rendement op die polissen de laatste jaren het meest oploopt. Ik kan me voorstellen dat de VEH er niet een groot voorstander van is, het lost namelijk helemaal niks op.

    Maar bovenstaande is ook iets compleet anders dan waar jij op doelt met de “fiscale klem” op je bankspaarrekening. Jij wilt gewoon dat die 15 of 20-jaars grens wordt verwijderd uit de beperkingen van je bankspaarrekening, zodat je gewoon kunt aflossen op je bankspaarhypotheek.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ik heb VEH gebeld met mijn vraag over de fiscale bankspaarrekening en zij wees me juist op dit artikel. Er rust een fiscale klem op al die spaarproducten dus het maakt niet uit of het nou een bankspaar of beleggings of wat dan ook is. De een heet KEW de ander SEW en weet ik wat meer. Het gaat echt over hetzelfde.

      Reply
    2. econowiser Post author

      Ik heb alles nog eens nagelezen en die fiscale klem was er dus eerder dan het banksparen en geldt echt voor al die producten.

      Je hebt gelijk, het rendement loopt juist op het einde op en VEH denkt dat mensen dat niet snappen en dus over gaan sluiten en dan per maand meer kwijt zijn en de boel niet kunnen betalen.

      Wat ik heel vervelend vind is dat, mocht een van onze ouders of allebei nu tot het bedrag van een ton willen schenken, wij geen gebruik kunnen maken van de schenkingsvrijstelling vanwege de “boete” die de belastingdienst ons dan op zal leggen. Wij moeten dus “nee” zeggen tegen een belastingvrije ton (of minder, of twee ton als mijn ouders en zijn ouders wat willen schenken, allemaal hypothetisch) om ons huis mee af te lossen vanwege het feit dat wij onze polis niet kunnen verzilveren. Dat terwijl anderen dat met een aflossingsvrije of annuitaire hypotheek dadelijk wel kunnen (als de banken van hun boetes afzien, wat wel zal gebeuren). Dat is haast rechtsongelijkheid zou ik zo zeggen. Het is dadelijk dus zo dat een van onze ouders wellicht alle kinderen een ton wil schenken…maar omdat wij dat niet aan kunnen nemen gaan ze dat de andere kinderen ook niet geven omdat je dan scheve gezichten krijgt.

      Dit was dus onze kans om heeeeeeeeel snel van onze hypotheek af te zijn en dat wordt door dezelfde overheid tegengehouden die nu een ton schenken promoot, dat vind ik meer dan jammer.

      Reply
      1. Zakelijk Bezuiniger

        Ik las je bericht op mijn blog.

        Ik begrijp nu ook dat het inderdaad om hetzelfde gaat, ondanks dat het anders genoemd wordt. Zeker om de reden die je hierboven noemt zou het ook erg jammer (en ook vreemd, aangezien andere hypotheken wel dat voordeel hebben) zijn, als het voor mensen met een bankspaarrekening anders zou gelden.

        Nu is het voor mij allemaal wat minder spannend, aangezien ik nog 175.000 euro af te lossen heb op mijn aflossingsvrije hypotheek. Maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen die echt vast zitten in die bankspaarhypotheek dit een flink blok aan het been is.

      2. econowiser Post author

        Ja, ik heb de term fiscale klem ergens opgepikt om die beperking te duiden en vond ‘m wel geinig.

        “Hadden wij maar” een groter aflossingsvrijdeel afgesloten. De manlief wilde dat maar ik wilde sparen en nu zitten we vast.

        Oh well, we gaan gewoon lekker vermogen opbouwen en over 17 jaar zijn wij van de bankspaarhypotheek af.

  2. On a Budget

    klopt gaat over het zelfde. Er hangen nogal wat nadelen aan zeg.
    “Een tweede nadeel van het kabinetsplan is dat huiseigenaren na gedeeltelijke aflossing relatief hogere lasten betalen over de resterende hypotheek. Geldverstrekkers eisen dan namelijk dat een gedeelte annuïtair wordt afgelost.” Hoe komt het dan toch dat aflossen zo wordt tegengewerkt. Ze mogen wel even met een totaleplan komen om aflossen te stimuleren ipv halfgebakken toezeggingen.

    Reply
  3. Valhalla

    Zo gek vind ik het ook niet dat als je bankspaarrekening ontblokkeerd wordt, je de rest anniutair moet aflossen. Wat is het alternatief dan volgens VEH, nog anderhalve ton aflossingsvrij erbij ofzo? Maar door dit soort geblunder heb ik na tien jaar mijn abonnement ook beeindigd.

    Reply
      1. Valhalla

        Nee precies, nog 26 jaar sparen met toch afgebouwd wordende HRA is veel beter dan aflossen en in je eigen tempo nog wat extra af kunnen lossen ook…gekkies

      2. econowiser Post author

        Ja, je hebt ook heulemaal gelijk! Het kost ons inderdaad minder, fijn genieten van het rente-op-rente effect enzo. Het was gewoon psychologisch zo lekker om dat maandbedrag telkens naar beneden te krijgen. En dat maandbedrag blijft de komende 7 jaar gelijk, dan weer onderhandelen over de volgende 10 jaar….we willen het dan in totaal op 20 jaar en 1 maand krijgen en binnen de bandbreedte. Dan ben ik op m’n 50e van de hypo verlost.

        Gerhard Hormann schreef het ook al eens dat aflossen een veel grotere kick geeft dan het vermogen opbouwen. En dat merk ik nu ook wel een beetje.

        Eigenlijk ben ik dus een verrekte complainypants en moet ik daarmee ophouden. Het leven is leuk, ook met een hypo die ik niet in 10 jaar af kan lossen. Thanks Valhalla!

      3. Valhalla

        Joh een incidentele klaagbroek is toch prima, t is niet chronisch…. en al die kl0teregeltjes, die zijn gewoon triest! En het is leuk om samen heel veel te verdienen, maar niet met een feitelijke belastingdruk van meer dan 70% en banken die niet concurreren, op een zeepbelhuizenmarkt…. maar goed, daarentegen hebben wij weer redelijk goeie zwangerschaps- en verlofregelingen.

        Hoe oud ben jij nu dan? Hoop ook op hypotheekvrijheid voordat de kinderen het huis uit gaan…

      4. econowiser Post author

        Ik ben kuch kuch kuch 32, in april word ik 33. We sloten de hypotheek in augustus 2010 af dus dan wil ik er in september 2030 vanaf zijn als we het dus zo spelen dat we van de vrijstelling met 20 jaar gebruik maken.

        Ja, wij hebben superregelingen. Ik heb dadelijk in totaal een half jaar verlof joh! Mijn verlof wordt over mijn vakantiedagen (die staan vast, carnavalsvakantie, meivakantie, en andere verplichte vrije dagen meuk) heen getild. Ik ga half februari met verlof en mij zien ze eind augustus pas weer terug. Kan ik in elk geval een half jaar lang rustig borstvoeden enzo.

Leave a Reply

