Would A New Bike Trailer Be A Want Or A Need?

Okay, so…I’m sort of thinking ahead here, I know. You guys know I love my cargo bike trailer which I use on a weekly basis for the groceries. I was thinking I’d really like a bike trailer to tow along our kid(s) with. I started looking for these things and have now convinced myself we’ll “need” a Chariot.

This model goes for about €900. Yes, it’s one of the most expensive versions. However, (oh, here’s the yes-but moment) you can use this thing as a cool stroller as well. Two kids can be transported in it (and with some extras you can even put a one-month-old baby in it) and there’s room for groceries (small shopping, I’d still need my cargo trailer for the big grocery haul once a week). It’s foldable, so we can take it everywhere with us. We’ll make lots of use of it since we still want to stick to the 5k radius rule whenever we want to go somewhere. (If it’s within a 5k radius…sometimes even 10k….you don’t take the car, you bike!). You can use it while your jogging (don’t know about that one, though.) And you can replace the wheels with skis and take it cross-country skiing, I mean how cool is that?! Okay, the latter one is an option we’ll never use…but it’s such a cool feature and made me laugh. I do believe we’ll make so much use of this bike trailer and in the end will save us a lot of cash as well.

Now, obviously I started searching Craigslist for a second-hand version. These trailers aren’t cheap new…but they sure as hell aren’t cheap second-hand! I’ve seen people bidding €300-€450 for a used one. And sometimes they’re over five years old! Jeez…that really put me off.

On the other hand, if we buy a new version we’ll be able to eventually sell it at that price as well. So looking at it from that perspective, a new one is the best option.

Is it? Or isn’t it?

Oh dear…the spending money on kids crave has started. Argh!

What’s your honest opinion?

Love,

Mrs EconoWiser

18 thoughts on “Would A New Bike Trailer Be A Want Or A Need?

  1. ari-atari

    I certainly would have loved a car like that when my children were small! However if I were you I wouldn’t buy a new one now.
    Ofcourse buying a five year old one for €400,- makes no sense. But you still have lots of time and I’m sure a good opportunity will come by before the baby is born. And if not you can always decide to buy a new one there and then.

    Reply
  2. Valhalla

    Ik heb een fietskar maar ik zou er no way met de baby door druk verkeer gaan fietsen. Vind het hier in het dorp al lastig. Als je een stoeprandje te hard meeneemt, flikkert ie echt om en ik heb een heel degelijke. Met de kleuter en peuter erin is ie uiteraard stabieler, maar… toch.
    Nu lijkt de gazelle cabby me ook wel heel fijn, lees daar veel positieve dingen over….

    Reply
  3. Cleo

    Is dit zo’n kar die je achter je fiets hangt? Ik vind dat persoonlijk een heel eng gezicht als mensen met hun kinderen erin door de stad fietsen. Automobilisten hebben niet altijd direct door dat er nog wat achter zo’n fiets hangt. Bijvoorbeeld bij rechtsaf slaan. Ik vind het zelf veel fijner om de kids voorin te hebben, maar dat is – nogmaals – persoonlijk. Heb een babboe big, tweedehands gekocht voor 450 euro.

    Reply
  4. spaarolifantje

    I wouldn’t buy a bike car, yet. I would really think it through for a while… Plus look for secondhand ones or promotions…

    My sister and my brother are recent and proud parents, and what I see is that most of the times, when they go shopping, they leave the kid at home with the other parent. Dressing the kid for outside, making sure you have diapers, formula and toys with you, etc etc: much easier for one parent to stay home while the other goes grocery shopping.

    Reply
    1. Cleo

      Goed punt! Vaak is een draagdoek dan – zeker als ze klein zijn – een goed alternatief. Valhalla heeft daar eerder over geschreven op haar blog.

      Reply
      1. spaarolifantje

        Ik was ook nog vergeten te noemen dat zo’n kind dan alsnog (ook al heb je alle benodigdheden bij je) midden in de winkel een hoop stennis kan gaan schoppen (huilen, schreeuwen) en dat je daar als ouder misschien ook niet op zit te wachten terwijl je eigenlijk gewoon snel een hele hoop boodschappen wilde doen.

      2. econowiser Post author

        Kan ik dan een baby’tje in een draagdoek meenemen op de fiets? Ik zou gek worden als ik me alleen maar met een auto zou kunnen verplaatsen als het kindje nog zo klein is. Zo klein in een fietskar vind ik idd ook eng, zoals Valhalla ook zegt.

      3. Cleo

        Om misverstanden te voorkomen: ik bedoelde ook niet met de draagdoek op de fiets. Maar gewoon lekker lopend. In de regel tukken ze snel in als ze eenmaal in de doek zitten. 🙂

  5. ano

    Wij hebben een fietskar en ik ben er zeer blij mee. We gebruiken em nu niet heel veel meer, maar bij de oudste twee wel. Lekker makkelijk, kinderen vast in de kar en de boodschappen konden achterin. Bij regen en wind zitten ze beschut. Evt. kun je een spiegel op je fiets zetten, zodat je de kar in de gaten kunt houden. Ik heb dat nooit gehad, maar hier in het dorp is het ook niet heel druk (ik kan ze goed horen) en ik had de kinderen altijd vast. Wij gebruiken de fietskar ook altijd met fietsvakanties.
    Zo’n bakfiets lijkt mij niets, lijkt me zwaar fietsen. Een vriendin van me heeft een electrische daar hoor ik wel goede verhalen over.

    Ach de een komt een dure bugaboo kinderwagen, de ander een heel duur slaapkamertje of heeft 3 bijzondere draagdoeken en jij misschien een te dure fietskar. Iedereen heeft zo zijn uitspattingen. Jullie kunnen het je permiteren. Het is ook maar net waar je blij van wordt. Wij hebben een tweedehands kamertje, maar wel een Burley d’light fietskar (destijds een dure, wel tweedehands en nu bij de derde is ie eigenlijk op) en ook stokke kinderstoelen daar word ik dan weer blij van.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Een bakfiets past simpelweg niet onze schuur qua lengte, dus die valt alvast af. Zo’n fietskar lijkt me gewoon helemaal geweldig omdat ik ook al zo’n plezier heb van onze cargo. Die cargo zie ik dadelijk ook nog leuker worden met kinderen. Een ouder een cargo achter de fiets met picknickzooi, emmers, schepjes, spelletjes en weet ik wat meer. De andere ouder die fietskar met koters en lekker naar het bos of zandverstuiving om daar de hele dag door te brengen.

      Ik hoop toch echt dat we het binnen de perken kunnen houden met dure uitspattingen. Als ik een mooie tweedehandse fietskar tegenkom tegen een redelijke prijs gaat daar toch de voorkeur naar uit. Ik ben blij met het tweedehands kamertje en er zullen veel kleertjes onze kant op komen. Die Stokke kinderstoelen staan inderdaad ook op mijn lijstje! 😉

      Reply
  6. ano

    Ik zou mijn baby niet in een doek doen en dan op de fiets. Als je valt is het allemaal wel erg kwetsbaar. Heb je uitgezocht vanaf hoeveel maanden een baby mee kan in de fietskar?
    Wij deden het vanaf 4 maanden.
    Vanaf 9 maanden kunnen ze in zo’n voorzitje, nadeel is dan dat ze niet droog zitten.
    Maar dan zou je vanaf die tijd kind in voorzitje en weer boodschappen doen met de cargo.

    Reply
      1. Babboe bakfietsen

        Beste Econowiser,

        Parkeren van een bakfiets is inderdaad voor vele een uitdaging. Wat betreft kindjes in de fietskar of fietsstoeltje, 1 maand is erg vroeg! Dit vanwege oneffenheden op de Nederlandse wegen en de daarbij horende trillingen. Zelf houden wij minimaal 3 maanden aan voordat de kleine mee mag in of op de (bak)fiets. Beter voorkomen dan genezen zei een wijs man lang lang geleden!

        Met vriendelijke groet,
        Babboe

        ps. enorm leuk en handig blog!

      2. econowiser Post author

        Bedankt voor jullie reactie.
        Echter, een Babboe gaat het zeker niet worden. Een collega van me bestelde zo’n dure elektrische Babboe bakfiets en zij heeft daar heel veel mankementen mee ondervonden die niet of nauwelijks door jullie werden opgelost. Zij adviseert nu iedereen in haar omgeving om er geen te kopen.

Leave a Reply

