Cost Of Day Care

Even though I’m only about 7.5 weeks pregnant I have already started looking into the cost of day care. This frugality and managing your money is all about planning and looking ahead, isn’t it? Bloody hell! The costs are ridiculous!

We’d have to pay €310 a month for one day of professional child care a week. We can drop our kid from 07.30 till 18.30 and we’d be paying all those hours. Even though I’d drop it at 08.00 and pick it up at 17.00. It’s the rules or whatever. They charge €6.77 an hour.  That’s €3720 a year. You pay this amount every month, whether you’re on holiday or not. Since I have 12 weeks a year off (ah, the joy of working for the Dutch government!) and would be able to take care of the child myself during those three months we’d still be paying that amount. Yikes! That’s almost a thousand euros down the drain!

We don’t qualify for subsidies of any kind, so this is the price we’ll pay. My husband works 4 days a week and so do I. I’ll take care of the little one on Mondays and he’ll be doing that on Fridays. The two grandmothers insist on taking care of the little one a full day each (YAY!). So this leaves us with only one day in paid for child care.

There is a neighbour who is currently minding two kids for another neighbour. I’ve heard she would be interested in taking on more kids. I don’t know her rate, but according to the internet that should be about €4.5 to €5. I also expect her to not mind me taking care of our kid(s) myself during the school holidays. She has the same arrangement with the other neighbour.

Okay, time for some maths. Let’s say she charges €5 an hour and we drop the kid off once a week from 07.30 till 18.00 (let’s assume things take more time a day than I am anticipating now) for 40 days a year in total. That would be €42.5 a day and for forty weeks a year that would total €1700. Wow, a €2.000 difference!

I guess we’re going to have to talk to her when we go public with this whole pregnancy thing?! And we need to think of a good way to properly thank the grandmothers too!

The other option would be for me to work three days a week instead of four.

How have you arranged child care?

Love,

Mrs EconoWiser

14 thoughts on “Cost Of Day Care

  1. Valhalla

    Vroegah gingen de kindjes 2,5 dag naar het kdv en een halve dag paste mijn moeder op. Dat kostte toen ook al best wat, ik meen rond de 450 euro per maand. Dat zou nu alleen nog maar veel meer zijn, maar ben dan ook blij dat ik thuis voor ze ben, als ik het over kon doen zou ik nooit meer een baby van 3 maanden bij vreemden laten…. Maar goed, kon toen even niet anders, helaas. Denk dat het echt alleen maar duurder gaat worden, de kinderopvang. En de kwaliteit alleen maar minder, zelfs bij ons (goede) kdv stonden op een eind steeds meer 20jarigen terwijl de vaste krachten om lullige redenen werden ontslagen. Wel heel fijn als je bekende kleinschalige opvang zo kan regelen. Trouwens, ik heb nog twee of drie donkergrijze jeansleggings liggen, die ik droeg toen ik zwanger was. Als je wil stuur ik ze naar je op, uiteraard voor niks.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Haaii! Ik ben heel blij dat de oma’s elk een dag willen, da’s toch heel vertrouwd. En de overbuurvrouw is een topwijf met twee super leuk opgevoede kinderen van 15 en 5…daar heb ik ook meer vertrouwen in dan bakvissen bij het kdv. Bedankt voor je aanbod, ik ben “een maatje meer” en volgens mij ben jij veul slanker dan moi…ik denk dat mijn dikke billen er niet in passen! 😉

      Reply
  2. daantje

    Wow, je bent er vroeg bij 😀 Wij hebben eerlijk gezegd nog niks geregeld, maarja, ik heb momenteel ook geen werk en word ook nergens meer aangenomen met nog max 10 weken tot zwangerschapsverlof te gaan natuurlijk! 😦

    Maar als ik weer werk vind, dan zou ik voor een gastouder gaan…. Da’s persoonlijker, flexibeler en op termijn denk ik ook goedkoper. Maar het is en blijft wel enorm veel geld, vind ik! Dat zorgt er wel voor dat ik mezelf ga afvragen in hoeverre het nog loont om straks na de bevalling weer te gaan werken!!

    Reply
    1. econowiser Post author

      Ik heb ook zitten rekenen. Ik haal die dag kdv van mijn loon af (want manlief gaat geen 3 dagen werken, dat mag ie niet en dat zou ook een beetje dom zijn aangezien hij een belachelijk hoog uurloon heeft) en dan hou ik netto ongeveer €7.50 per uur over als ik heel snel reken. Met de gastouder zou dat al weer veel meer zijn.
      Inderdaad, hoe aantrekkelijk is het eigenlijk nog om te werken met van die koters? Nu ik Valhalla lees denk ik steeds vaker waarom zou ik uberhaupt nog gaan werken? Die koters zijn groot voor je het weet heb ik van horen zeggen (=iedereen met kinders) en die tijd krijg je nooit meer terug…moeilijk moeilijk!

      Reply
      1. daantje

        Ja, het is zeker moeilijk 😦 Wij zijn ook druk aan het rekenen of we het zouden redden op één salaris. Dat zal in het begin wel heel lastig worden, maar hoe meer we nu alvast extra aflossen en sparen, hoe makkelijker het straks zou moeten kunnen…. Als het al niet noodgedwongen moet, omdat het gewoon niet makkelijk is om een baan te vinden momenteel 😦

  3. Anna

    is een gastouder zo veel duurder? ik stopte 5 jaar geleden als gastouder ( de kindjes waren zo groot geworden, dat ze alleen nog maar buiten de schooltijden kwamen, en wij gingen verhuizen , dus veel verder fietsen om te halen en te brengen)
    Maar ik verdiende 3 euro per uur( per kind dat dan weer wel)
    We hadden het eerst officieel geregeld, maar dat later verandert omdat de moeder veel aan het gastouderburo moest betalen.
    Zo gingen we zwart verder, maar ook bij het buro kreeg ik 3 euro per kindje ( zal nu wel wat duurder zijn geworden, maar toch niet het dubbele in 5 jaar tijd?)
    Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me buiten mijn normale werk op mijn vrije dag wat verveelde
    , en daarom gastouder ben geworden, was een leuke tijd, eigen kinderen zo’n 12 jaar ouder vonden het ook erg leuk.
    Ik geloof dat ik het 8 jaar gedaan heb, ik zie ze nog steeds , al word het nu wel minder.
    Maar wat ik bedoel; goed zoeken,een leuke gastouder moet er wel wezen

    Reply
    1. econowiser Post author

      Als je het wit doet is het 4.5 tot 5 euro per uur en daarbij komen ook nog eens de kosten van het bureau. Dat was geloof ik iets van 90 per maand voor 1 kind. Wij willen het met de overbuuf zwart doen. Tegenwoordig moeten gastouders weer een speciaal soort papiertje hebben anders kom je niet in aanmerking voor toeslag (komen wij toch al niet) en kun je het dus niet eens wit doen. Dat heeft veel gastouders afgeschrikt.

      Reply
  4. Valhalla

    Ja, daar heb ik wel gelijk in 😉

    Achteraf gezien lijkt niets echt belangrijk te zijn geweest, behalve je kindjes. Achteraf, achteraf….

    Nog een wijze les, koop nooit nooit nooit een huis op twee inkomens, en al helemaal niet als je een kinderwens hebt. Neem dat maar aan van oma.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Haha, volgens mij ben jij jonger dan ik! Wij kunnen dit huis op 1 salaris betalen, daarom gaat het aflossen ook zo lekker denk ik. Ben heeeeeeeel blij dat we dat gedaan hebben! Natuurlijk wil ik ook wel een vrijstaande woonboerderij met wat land…maar ja. Hier in Den Bosch ben je voor een rijtjeshuis in een fatsoenlijke buurt al 2.5 tot 3 tot kwijt en ‘t droomhuis gaat pas vanaf 7 a 8 ton…nee bedankt!

      Reply
  5. Arianne

    Allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap. En slim, dat je hier nu al over aan het denken bent.
    Mijn kinderen zijn allemaal allang volwassen, maar ik heb in eerste instantie gekozen voor het KDV in de buurt van mijn werk. Toen nummer drie erbij kwam, en twee stuks naar school gingen, vond ik dat te bewerkelijk. Toen heb ik gekozen voor een oppas bij ons thuis, die dan ook licht huishoudelijk werk deed. Dit is mij erg goed bevallen, en ik zou het weer zo doen. Uiteraard was die oppas thuis wel prijzig, maar de rust voor de kinderen (en ook voor mij zelf, als ik thuis kwam) was me heel wat waard. Overigens ben ik het in dit verband met Valhalla eens, over het jonge kind bij het KDV. Bij mijn oudste kinderen was dat zelfs nog erger; ik moest met zes weken alweer werken. Na een tweeling, notabene! Zou ik niet meer zo doen.

    Wat me is opgevallen in die tijd, en ook nu nog is dit: Iedereen wil graag bezuinigen op kinderopvang, maar er is ongeveer niets zo belangrijk als hoe je kinderen opgevangen worden. Opa’s en Oma’s zijn goedkoop, maar ik zie bij mijn collega’s (vaak al Opa en Oma) dat dit makkelijk uit de hand loopt. Bij het eerste kleinkind is het OK, maar dan komen er meer kleinkinderen (van meer kinderen) en dan moeten ze eigenlijk overal hetzelfde aanbieden. Hierdoor kunnen ze niet meer “gewoon” Opa en Oma zijn. Dit is eigenlijk jammer.
    Ik snap, dat je de (nieuwe) kosten van kinderopvang zo laag mogelijk wilt houden, maar het hoort nu eenmaal bij de combinatie van kinderen en het bijhouden van een carrière, dat het geld kost.
    Hiermee wil ik overigens totaal niet zeggen, dat de keus niet een heel goede kan zijn. Maar wel, dat het goed is om ook eens te kijken naar de andere kant. Wij hebben eens een hulp gehad, die voor 1 kind oppaste, en dat werd steeds meer, en toen is ze maar als hulp in de HH gaan werken om van al die oppassen af te komen. Ze durfde gewoon niet tegen kind 3 en 4 te zeggen dat ze voor hen niet ook wilde oppassen.

    Een gastouder kan heel goed zijn, maar ook hier geldt dat er risico’s aan zitten. Jouw overweging, dat de buurvrouw zelf kinderen opgevoed heeft op een voor jou hele leuke manier, vind ik een verstandige. Kijk of het waarschijnlijk is, dat je ook op de lange termijn met iemand door de bocht kunt. Steeds wisselen is echt niet goed voor kinderen.

    Een andere discussie, die ik destijds wel heb gehad (en die nu nog altijd speelt) is deze: Ik betaalde een bepaald uurtarief, en dat was best hoog. Dat uurtarief was gebaseerd op de zorg voor (toen) drie kinderen, waarvan er twee tot half drie naar school gingen (die bracht ik overigens zelf naar school om 8:15). Maar ook op het doen van licht huishoudelijk werk, zoals de was vouwen, het eten voorbereiden, en zelfs in uitzonderlijke gevallen de kinderen eten geven.
    Dat uurloon verwerkte ik in een vast maandsalaris, dat ook als ik met vakantie ging werd uitbetaald. Hierdoor kon de vaste oppas ook rekenen met een vast salaris. Let wel: dit was voor de tijd, dat er iets af te trekken viel bij de belastingen.

    De discussie met collega’s ging er over, dat het hogere uurtarief feitelijk alleen nodig was voor het werk in het huishouden. Hoezo? vond ik. Belangrijker, dat die kinderen goed verzorgd werden.
    Ik had nooit problemen met de oppas, zelfs als ze wat gammelig was, dan kwam ze toch. Ze was natuurlijk na een aantal jaar helemaal “thuis” bij ons. Collega’s, die vreselijk aan het besparen waren op het uurloon van de oppas hadden voortdurend “gedoe” met een zieke oppas, of de oppas had weer een ander baantje. Volgens mij had dat met die instelling te maken. Het moet een win-win situatie zijn. Voor beide partijen.

    Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop, dat je er iets aan hebt.

    Reply
    1. econowiser Post author

      Hoi hoi, superbedankt! De twee oma’s staan erop elk een dag te doen. Daar kwamen ze zelf mee en dat durf ik ze dan ook niet af te pakken. Voor de een is het de eerste (mijn moeder) en voor de ander is het alweer tien jaar geleden dat er een babietje in de familie kwam. Toen moest ze werken en kon ze het niet doen, nu is ze met pensioen en wil ontzettend graag het echt van dichtbij meemaken. We zien wel hoe lang ze het volhouden of leuk vinden of wat dan ook. Als het niet meer gaat, regelen we wat anders.
      Je hebt helemaal gelijk mbt gastouders. Wellicht is het KDV ook leerzamer omdat er dan ook andere kindjes zijn. We hebben nog een hele tijd om erover na te denken.
      Stiekem hoop ik dat we in de tussentijd een gouden business idee hebben wat we fijn vanuit huis regelen zodat ik mijn baan drastisch kan en durf te verminderen…of misschien zelfs opzeggen?

      Reply
  6. Jackie

    Hi,
    Centre based & homebased Childcare in Australia is also very expensive – most often the 2nd most expensive thing on a family budget after the mortgage / rent.

    In my experience (son now 12, daughter now 7) – the bond created between child and grandparent, when they are involved in the daily routine is unbreakable & extremely positive for all involved, as long as it does not become too tiring for the grandparent.

    I used a combination of grandparent & formalised centre based care for my son & daughter – the childcare centre was great for creating a friendship base (still active today) & for broader “learning based” play & school readiness.

    I highly recommend quality centres with trained staff and a broad play-based program along with loving family members in helping raise children, and while cost is a major consideration so is feeling relaxed and assured your child is well cared for and happy while you are at work!

    “It takes a village to raise a child”
    I wish you well
    Jackie

    Reply
    1. econowiser Post author

      Dear Jackie, thank you very much for your comment. I will definitely take this into consideration. My cousin from Australia used the same proverb in one of her Facebook comments just the other day…I love it!

      Reply

Leave a Reply

